1 621 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga papptak på surt underlag ?
Papptaket på mitt gamla vedskjul har börjat bli otätt och det är några ordentliga fuktgenomslag i underliggande råspont. Det är dålig taklutning och jag tänkte använda Trebolit Glaciär 3, men kan jag lägga den ovanpå befintlig papp och fuktig råspont ? Kan fukten i råsponten ventileras bort med tiden eller bör jag ta bort befintlig papp och först torka upp råsponten innan ny papp läggs på ?
Vedskjul då är det inget under sponten , den syns rakt upp , lägg det nya ovanpå och klistra på längsgående med asfaltsklister , kolla först så det inte är en massa löst och bubblor , då måste du skära sopa av och trampa ner dom med lite klister så det blir plant , sponten torkar underifrån
Japp, sponten syns och är helt friliggande underifrån. Ahh trodde att man lägger våderna tvärs lutningen, inte längs med ?R rävlyan skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Våderna ska ligga på ett sådant sätt som tegelpannor om du förstår vad jag menar , börja längst ned på längden
och lägg nästa med överlapp , brukar vara en klisterkant som kan användas som markering så det blir rätt.
I överkant på varje våd sättas fast med pappspik eftersom det inte ska vara läkt med pannor på som håller pappen kvar
Lite info om papptak här
gds.se/tak/takpapp
och lägg nästa med överlapp , brukar vara en klisterkant som kan användas som markering så det blir rätt.
I överkant på varje våd sättas fast med pappspik eftersom det inte ska vara läkt med pannor på som håller pappen kvar
Lite info om papptak här
gds.se/tak/takpapp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden