Hej!

Jag är ny på forumet. Hittade inget svar på min fråga i forumet.
Jag bor 5 våningen (4 trappor upp) i en bostadsrätt. Jag har fått möjlighet att köpa vinden ovanför mig för att expandera min lägenhet. Dock finns det ingen hiss. Vindsplanet har inget större fönster. Jag har ingen balkong. Det blir ju rätt tufft arbete att bära upp golvskivor, gipsplattor etc.

-> Hur sjutton får man upp byggmaterial till vinden?
-> Hur påverkar detta ev offerter för renoveringen?

Nån som har egen erfarenhet? Nån hantverkare som har koll?
Nån typ av hiss? Kran? Starka ben? Trappmaskin?
Planerar balkong på det nya planet, ska jag vänta tills den är klar för att kunna få in skiten den vägen?

Tack på förhand för svar!

vanligtvis så löser man det med hiss på utsidan men det kostar ju såklart en slant.....I övrigt så får man nog kånka vilket de ev byggfirmorna troligen inte kommer att göra .

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Nånstans mellan 150000-250000

Det var saftigt!

Jag har räknat ut att plattor (isolering, tak, golv) blir ca 3 ton. Är det möjligt att hyra en kran för en dag och få upp det på det sättet? Och kostnad för det?
Resten kanske man bära upp under arbetets gång...

De större leverantörerna av byggmaterial brukar ha lastbil med kran. Kolla vad dom tar för att få sakerna levererade på plats.

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
useless useless skrev:
De större leverantörerna av byggmaterial brukar ha lastbil med kran. Kolla vad dom tar för att få sakerna levererade på plats.
Det låter rimligt, bra svar!

Firman som bytte vårt tak tog in en mobilkran modell större, stödbenen gick in både på vår tomt och hos grannen på andra sidan gatan.. Den användes i 4h medan de rev bort det gamla taket, den höll ett mindre flak "svävande" och gubbarna bara skottade i de gamla pannorna. De använde även den för att få upp rullarna med underlagspapp, som är relativt tunga. Detta var nästan 20 år sedan.... Men då kostade det 3 000 ställkostnad för att få dit kranen, sedan 750 kr/h plus moms. Jag har senare använt kran monterad på lastbil några gånger (det är nog för klent för ditt fall), har kostat 7 - 800 / h plus moms, då har det varit timdebitering även för körning till och från.

Jag skulle gissa att den stora kranen kostar minst det dubbla idag.

De större lastbilskranarna kan nog nå 15m uppåt, borde räcka för 5 våningar?

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Nu ska jag vara tråkig.

Hur är det med bla bygglov?
Får vinden inredas som boende?
Hur ser det ut med brandskyddet, brandcellsgränser etc?
Hur blir det med andelstalen?

Bifråga. Behöver man nått tillstånd för att ställa en kranbil utanför lägenheten den dagen man lastar grejerna? Om kranbilen ställs så att folk kommer förbi med bilar. Det är en enkelriktad väg.

Demmpa Demmpa skrev:
Nu ska jag vara tråkig.

Hur är det med bla bygglov?
Får vinden inredas som boende?
Hur ser det ut med brandskyddet, brandcellsgränser etc?
Hur blir det med andelstalen?
Du har rätt! Mycket tråkiga frågor :). Men allt det där måste redas ut också så klart, men jag vill inte fastna på att det kostar 200.000 att få upp byggmaterialet EFTER att bygglov och kostnaderna för arkitekt/byggingenjör. Vad gäller om det går att inredas som boende sa killen på kommunen följande "det ser inte ut som vi kan hindra dig..." vilken go inställning!

Vad gäller andelstalet, lyssnar jag gärna på synpunkter!

Måste väl gå att leja bort uppbärningen för några tusingar annars? Kolla med nån flyttfirma eller nån skolklass/idrottsklubb som vill tjäna lite pengar en kväll.

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
P para skrev:
Måste väl gå att leja bort uppbärningen för några tusingar annars? Kolla med nån flyttfirma eller nån skolklass/idrottsklubb som vill tjäna lite pengar en kväll.
Räknat lite på det. 3000 kg i 20kg delar = 150 rundor. Stora gipsplattor med känsliga hörn, plus risker för skador i trappen. Ett alternativ förstås, men inte lockande...

Ang. andelstalen. Det passar nog bättre under juridik. Men föreningen måste på något sätt (finns flera alterantiv) få med vinden i föreningens ekonomiska plan. Om du bara köper vinden, utan att det skapas bostadsrättsyta där, så har du ingen juridisk rätt till den. Du kan möjligen anses hyra den, med risk för uppsägning.

För en massa år sedan när jag var ordf. i en större förening kom frågan upp. Då gällde att samtliga andelstal i föreningen (800 lgh) måste räknas om ifall man ökar den totala ytan. Och en ändring av andelstal är en fråga av avsevärd ekonomisk betydelse, som enl. bostadsrättslagen (och stadgar) kräver att alla som berörs godkänner. Man måste alltså få samtliga föreningens medlemmar att närvara på en stämma och där enhälligt rösta för förslaget. En total orimlighet.

Det fanns en säkerhetsventil. Om det inte går att få enhällighet, så räcker kvalificerad majoritet, och att beslutet därefter även skall prövas i tingsrätten. En något mer möjlig väg. Men observera att det räcker inte med kvalificerad majoritet på stämman, det skall vara en kvalificerad majoritet av samtliga medlemmar. Att frånvara på stämman är i detta falla alltså en nej-röst. I vårt fall brukade vi ha ungefär 25% närvaro på stämmor...

Under min tid fokuserade vi på ett stort stambytesprojekt, och valde att lägga vindsfrågan åt sidan. Genom stort engagemang så lyckades vi spara över 250 milj. vid upphandlingen av stambytet. Och vi hade halsarna rätt långt ut för avhuggning också. Det var inte så populärt på alla håll att vi tackade nej till den dyra offerten, en korrupt revisor avstyrkte ansvarsfrihet (gudskelov hade vi en global revisionsfirma som föreningsvald revisor, som tillstyrkte, de kunde inte komma överens om skrivning).

På den tiden gjordes massor med vindsombyggnader, i princip samtliga med ogiltiga beslut som grund. I många fall bara rena styrelsebeslut, och där man sedan inte på något sätt införlivade vinden i bostadsrättsytan. De som äger sådana "bostadsrätter" är egentligen hyresgäster, och gör sig skyldig till en kriminell handling om de säljer sin bostadsrätt. Men i de flesta fall har man nog gjort en ändring av andelstalen, och haft någon form av beslut som grund. Det i grunden ogiltiga beslutet blir sedan giltigt om ingen väljer att överklaga. Tror man har ett år på sig att överklaga.

Efter min tid som ordförande har man ändrat bostadsrättslagen för att förenkla den här typen av ärenden. Jag har inte full koll på hur. Men jag har uppfattat att man nu kan lägga till nya andelstal utan att räkna om befintliga andelstal. Därmed blir det inte en fråga som kräver de här orimliga majoritetsreglerna. Men det krävs definitivt ett stämmobeslut, ev. med kvalificerad majoritet.

Bra att du har haft iaf lite av mina frågor i huvudet redan.

Gällande om det behövs tillstånd för kranbil så misstänker jag att det iaf behövs samtal med kommunens gatukontor/trafiknämnd, räddningstjänsten behöver antagligen bli tillfrågade också.

Ang andelstal:
Avgifterna till bostadsrättsföreningen kan bla baseras på andelstalen, andrlstalen kan bla baseras lägenhetens storlek.

http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/andelstal

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13010

http://www.maklarsamfundet.se/vad-ar-ett-andelstal

http://www.boupplysningen.se/bo/bostadsratt/andelstal

https://www.consector.se/ordlista/andelstal/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.