Jag var upp på taket idag och tog då den bifogade bilden. Eftersom jag inte minns hur det såg ut på taket för ett år sedan, då en besiktningsman var med på taket och allt såg bra ut, så har jag enkel fråga till alla kunniga i detta forum: Ska det se ut som det gör? Har något "tak" över hålet blåst iväg? Eller ser allt OK ut?

/Björn (okunnig)

• Tak med ventilationshuv på takpannor, fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du vad huven är till för? Om det är en avloppsvluftning så ska det inte vara något problem med hålet.

Är plåten uppvikt mot röret eller är det bara tätat med massa? Om det bara är tätningsmassa mellan röret och plåten kommer det att börja läcka med tiden och rinna vatten längs rörets utsida in i huset.

Såhär ser det ut:

En grå ventilationstopp på en platt takyta med synlig caulk runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

By the way, tack för Era svar!

/Björn

Det kanske suttit en plåthuv en bit upp som blåst iväg? Med en sådan huv som skyddar mot direkt påslag av regnvatten borde tätningsmassan mellan plåt och rör på bilden duga. Som det ser ut nu blir regnvattnet stående kvar på den plana plåtytan och får gott om tid att sippra ner.

på denna har det inte suttit något stos ovanpå plattan , plaströret som är luftröret skall gå upp ca 200 mm minst och skall sedan kläs med en stos som falsas ihop med plåten som ligger som tak , hur besiktningsmannen godkänt detta är en gåta .

• Gilla
Björn KH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.