Är inte så snål som man kan få för sig men.. har en loge som vi funderat på att dela av till vind och ”boyta” och då utrymmet är lite större (och man även kommer att behöva trägolv på ovansidan..) undrar jag vilka ”småbilliga” alternativ som finns? :)

I dagsläget är det ouppvärmt, men kommer nog minst få underhållsvärme vartefter vi blir färdiga och inte eldar för kråkorna,,

Med vänlig hälsning,
Sandra
 
Vad är det för avstånd mellan de som ska fungera som takbjälkar?
 
J justusandersson skrev:
Vad är det för avstånd mellan de som ska fungera som takbjälkar?
De sitter inte på plats än.. så det är ”öppet för förslag” än så länge (det är öppet till nock).

Dock blir det nog isolering och troligen plankgolv ovan sedan..(vindsdelen)
 
Om du vill kunna gå på bjälkarnas ovansida, blir det det som bestämmer dimensioner och avstånd dem emellan, inte valet av undertak. Mycket hänger på spännvidden, dvs ladans bredd. Jag tror du måste börja med golvet. Låt undertaket komma senare. Om bjälkarna hamnar tätt (600 mm avstånd ) finns det stora valmöjligheter. I ett bostadsutrymme måste man också ta hänsyn till brandsäkerhet, vilket brukar betyda gipsskivor (som för övrigt är ganska billiga).
 
J justusandersson skrev:
Om du vill kunna gå på bjälkarnas ovansida, blir det det som bestämmer dimensioner och avstånd dem emellan, inte valet av undertak. Mycket hänger på spännvidden, dvs ladans bredd. Jag tror du måste börja med golvet. Låt undertaket komma senare. Om bjälkarna hamnar tätt (600 mm avstånd ) finns det stora valmöjligheter. I ett bostadsutrymme måste man också ta hänsyn till brandsäkerhet, vilket brukar betyda gipsskivor (som för övrigt är ganska billiga).
Det lutar mot cc60.. men det är ju som sagt inte pga undertaket utan golvet ovan. Däremot finns det ju möjlighet att sätta nått annat imellan om det behövdes för nått skumt innertak jag missat :)

Det blir troligen inge gips nånstans faktiskt, det enda stället det är gips på idag är i ett badrum och i det inbyggda garaget (i garaget var pga brandsäkerheten) därute.. i vårt bostadshus tror jag knappt det finns nån gips alls.

Vi ska ta in offert för hjälp att sätta upp en stor limträbalk igenom logen.. och ev hjälp att sätta just undertaket då det är nära 3 m upp på ena halvan och 4,5 m upp på andra halvan.. lägga golvet kan vi göra själva.. men därför ville jag ha lite koll på vad det fanns för alternativ (innan jag bad om offert).. finns ju färdigspårade skivor..osv oxå
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.