Hej,

Har två problem - upptäckt nu när det börjat regna lite att ena rännan på huset lutar dåligt. Huset är från -79. Visst det kommer ju vatten ner i stupröret bakom hörnet men nu några timmar efter regnet står det fortfarande vatten helt stilla i rännan. Var det vanligare att man slarvade med fallet i rännan förr?

Husfasad med tegel från 1979 och taktakränna, stege lutad mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också upptäckt ett hål vid hörnet precis efter stegen där det kissar vatten - hur tätar jag detta på enklaste vis? Rännorna kommer inte bytas förrän det är dags att byta tak

Vy underifrån av en huskant med en lutande takränna och en stege som når upp till rännan.
Skapa konto

R
Rasar snön av taket ? inget ovanligt att snöras klämmer till rännan neråt
I hörnet är det säkert läck på vinkelanslutningarna , går det att lyfta något i skarvarna ?
och lägga mellan asfaltsklister
Annars gör rent ordentligt och lägg asfaltsklister i och under rännan med lite för mycket ,
den kletar bra inte silikon den fäster dåligt och har förmåga att släppa i solljus

Cool fasad

T Tvapac skrev:
Cool fasad
Tack synd att rännorna är i våg och läcker bara

Följdfråga - hur farligt är det att det står och kissar vatten från hängrännan en meter från husgrunden? Fyller ju lätt en hink på 4 timmar och det verkar som att det ska regna till söndag nu...påverkar denna lokala fukt i marken huset/källaren?

Det är väl iofs aldrig bra, men dräneringen i marken ska ju sluka en del, om den är ok. Men jag tycker att du ska täta så snart det går - alternativet blir dyrare.

• Gilla
Linus "Boye" Ståhl
  • Laddar…
Japp jag har köpt limfog, måste ju tyvärr bara bli ordentligt torrt. För det finns väl inget som man kan applicera medan det är blött va?

Jag såg i några andra trådar att ”det inte är så farligt” att rännorna ligger i våg - och att detta inte är jätteovanligt på 70-tals hus

R
Bör nog vara torrt och rent när du tätar , går att torka med frugans hårtork , då torkar
även lite skit så det går att få rent , om inte rent så lägger sig tätning bara på skiten

Verkar bli torrt nu i några dagar så står beredd att täta hålet.

Som nämndes innan - är det att betrakta som ett fel att rännan verkar vara i våg? Alltså efter det har regnat står det 1 cm djupt vatten i rännan - helt stilla... alltså jag har hittat lite trådar om att det inte är helt ovanligt på äldre hus att rännorna inte lutar - hur ser era 70-tals-rännor ut?

Kompletterar lite - detta är alltså ett valmat tak. Det regnade hela eftermiddagen igår. På båda långsidorna (fram och baksida) är det ”torrt” i rännorna. Men på denna kortsidan står det fortfarande vatten i rännan - se bilder.

Att byta rännan är ett alldeles för stort jobb för mig. Krokarna ser också ganska rostiga ut och de sitter spikade i nedersta läkten under pannorna...

Takränna på ett valmat tak med vattenansamling och mossa, tätt intill takpannor och en synlig rostig krok.
Skapa konto
Närbild på en vattenfylld ränna under ett mossa-täckt valmat tak, med synliga rostiga krokar och nedersta takläkten.
Skapa konto

Du har ju bara ett val om du vill bli av med vattnet, det är att ändra lutningen, för att göra detta måste du bocka krokarna.
Plocka ner rännan (är ju en relativt enkel åtgärd med tanke på vilka krokar du har).
Sen är det bara att ta fram vattenpasset, och bocka krokarna en och en för hand tills du fått önskad lutning.

Jag ser inte på bilden hur stort hålet är eller vart hålet finns i rännan, är det inte större än 1-2 centimeter så hade jag köpt en rännskarv och dragit dit den, så blir det tätt direkt. Håll inte på med någon goja som kommer stoppa upp flödet framöver.

Lycka till.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.