Jag ska lägga underlagspapp på en friggebod och blir inte klok på beskrivningen. Nedanstående är från sidan fyra i beskrivningen
För mig ser det ut som om underlagspappen går under fotplåten och upp på trekantslisten - samtidigt som fotplåten går över pappen och sedan under trekantslisten. Det kan ju inte stämma eftersom då skulle pappen gå genom fotplåten precis där trekantslisten börjar och så kan det väl ändå inte vara?
För mig ser det ut som om underlagspappen går under fotplåten och upp på trekantslisten - samtidigt som fotplåten går över pappen och sedan under trekantslisten. Det kan ju inte stämma eftersom då skulle pappen gå genom fotplåten precis där trekantslisten börjar och så kan det väl ändå inte vara?
Det verkar som om du har tolkat beskrivningen rätt, men när jag lade om underlagspappen för tre år sedan var instruktionen annorlunda:
"Om du använder fotplåt spikar du först en 250 mm bred remsa av underlagspappen. Sedan fästes fotplåten i denna remsa. Den första våden skall täcka halva fotplåten."
Denna instruktion tolkar jag som omvänd din instruktion. Först en liten bit papp, sedan fotplåt och sedan en hel våd underlagspapp som täcker halva fotplåten. I din instruktion är det ju tvärtom... Kan förstås bero på olika fabrikat. Oavsett ska ju inget vatten heller kunna komma ner till själva taket, rinner det under plåten så plockar ju pappen upp det, men plåten förlorar ju lite i värde kan jag tycka.
"Om du använder fotplåt spikar du först en 250 mm bred remsa av underlagspappen. Sedan fästes fotplåten i denna remsa. Den första våden skall täcka halva fotplåten."
Denna instruktion tolkar jag som omvänd din instruktion. Först en liten bit papp, sedan fotplåt och sedan en hel våd underlagspapp som täcker halva fotplåten. I din instruktion är det ju tvärtom... Kan förstås bero på olika fabrikat. Oavsett ska ju inget vatten heller kunna komma ner till själva taket, rinner det under plåten så plockar ju pappen upp det, men plåten förlorar ju lite i värde kan jag tycka.
Den beskrivning du fick låter ju vettigare. Kallklistra en remsa längs hela takfoten, spika fotplåt, sätta dit trekantslister och så klistra första våden så den går ner över alla spikar i fotplåten. Måste ju bli bättre än den omöjliga konstruktion som är på bilden.
Eller vad missar jag? Jag kan bara inte för mitt liv tro att man ska slitsa i fotplåten vid trekantslisten och låta pappen gå genom. Blir ju dubbelfel med vassa kanter på papp och allt.
Eller vad missar jag? Jag kan bara inte för mitt liv tro att man ska slitsa i fotplåten vid trekantslisten och låta pappen gå genom. Blir ju dubbelfel med vassa kanter på papp och allt.
Min fråga skulle vara hur tusan trekantslistens ände, där den ju suger mest vatten, skulle skyddas vid slagregn etc. oavsett om det sitter en vindskiveplåt ovan eller icke.
Var jag än tittar så är trekantslistens ändträ bar, så hur tänker man egentligen?
Nu vet jag mycket väl att det är ganska svårt att klä in den på ett enkelt sätt, men någon hyfsad smidig lösning torde väl finnas?
Att ändträet på trekantslisten bör doppas ordentligt i grundolja borde vara en självklarhet som ett minimum av skydd tycker jag.
Kan ju tillägga att problemet uppstår först och främst när taktäckningen är ytpapp, eftersom då hamnar automatiskt fotplåten under trekantslisten. Rimligen borde man göra en specialare där så den viks över trekantslisten på något vis, men det är nog inte lätt att lösa utan att klippa i den, och då är den ju plötsligt inte tät längre.
Vid takpannor eller takpanneplåt så hamnar fotplåten många gånger på bärläkten, och hamnar således strax över trekantslisten automatiskt. Fotplåten kan i det fallet också vikas på ett mycket enkelt sätt så den samlar all vatten från takpanneplåt eller pannor. Så gör jag i alla fall och det fungerar mycket bra.
Hur man dock löser samma problem när det yttersta skiktet skall vara ytpapp, det vet jag ej, och har heller ej sett någon bra lösning på.
Var jag än tittar så är trekantslistens ändträ bar, så hur tänker man egentligen?
Nu vet jag mycket väl att det är ganska svårt att klä in den på ett enkelt sätt, men någon hyfsad smidig lösning torde väl finnas?
Att ändträet på trekantslisten bör doppas ordentligt i grundolja borde vara en självklarhet som ett minimum av skydd tycker jag.
Kan ju tillägga att problemet uppstår först och främst när taktäckningen är ytpapp, eftersom då hamnar automatiskt fotplåten under trekantslisten. Rimligen borde man göra en specialare där så den viks över trekantslisten på något vis, men det är nog inte lätt att lösa utan att klippa i den, och då är den ju plötsligt inte tät längre.
Vid takpannor eller takpanneplåt så hamnar fotplåten många gånger på bärläkten, och hamnar således strax över trekantslisten automatiskt. Fotplåten kan i det fallet också vikas på ett mycket enkelt sätt så den samlar all vatten från takpanneplåt eller pannor. Så gör jag i alla fall och det fungerar mycket bra.
Hur man dock löser samma problem när det yttersta skiktet skall vara ytpapp, det vet jag ej, och har heller ej sett någon bra lösning på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har nu efter lite fundering kommit på en hyfsat okej lösning där man använder en bit extra underlagspapp och viker ett extra skydd, som läggs under den övre våden som i sin tur viks upp på trekantslisten.
Detta kräver dock att trekantslisten geras i änden så den mjukt lutar in mot vindskivan och smalnar av och sedan "försvinner". Räcker nog att man gör denna avsmalning ca. 5-10 cm.
Kräver också lite extra asfaltklister.
Är bara till att man inte sätter spik eller skruv i vindskivan just där trekantslisten har smalnats av, för då punkterar man takpappen som skyddar den.
Skall prova denna metod, får se om det fungerar bra.
Detta kräver dock att trekantslisten geras i änden så den mjukt lutar in mot vindskivan och smalnar av och sedan "försvinner". Räcker nog att man gör denna avsmalning ca. 5-10 cm.
Kräver också lite extra asfaltklister.
Är bara till att man inte sätter spik eller skruv i vindskivan just där trekantslisten har smalnats av, för då punkterar man takpappen som skyddar den.
Skall prova denna metod, får se om det fungerar bra.
Tänker du att underlagspappen bildar liksom ett lite tak över och en bit framför trekantslisten då?
Jag tror man ska vara försiktig med hur man "klär in den", att helt packa in listen i täta skikt runt om är nog ganska garanterat dåligt, då kan den inte torka ur åt något håll.
Så att ändträt är öppet är bra på ett sätt, men det bör nog skyddas mot direkt vattenbegjutning så gott som möjligt, om man kan hitta på något fiffigt.
Jag tror man ska vara försiktig med hur man "klär in den", att helt packa in listen i täta skikt runt om är nog ganska garanterat dåligt, då kan den inte torka ur åt något håll.
Så att ändträt är öppet är bra på ett sätt, men det bör nog skyddas mot direkt vattenbegjutning så gott som möjligt, om man kan hitta på något fiffigt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
När jag lägger papp så täcker jag in ändträt med pappen när jag gör "kappan" över virket och det är mest för att det är så fult med nytt ändträ som lyser gult under plåten. Underlagspappen lägger jag under trekantlisten, blir en bättre och snyggare detalj om man kan svetsa direkt på träet istället för på underlaget.
Vet inte dock om detta är direkt överförbart till självtäck.
Vet inte dock om detta är direkt överförbart till självtäck.
Redigerat:
Ja det är så klart bra att virke kan torka ut. Däremot är ändträet på trekantslisten tämligen utsatt vid slagregn exempelvis, men säkerligen även vid grövre regn med större droppar, som i sin tur skvätter små små droppar på ändträet konstant kanske i timtal. Det suger säkerligen en hel del vatten totalt sett i sådana fall.Mikael_L skrev:
Tänker du att underlagspappen bildar liksom ett lite tak över och en bit framför trekantslisten då?
Detta eftersom vindskiveplåten inte tätar något nämnvärt, utan hindrar helt enkelt det mesta och värsta av regnet att nå underlagspappen.
Det är i slutändan enbart underlagspappen, vid exempelvis takpannor eller takpanneplåt, som håller tätt mot inträngande vatten som annars skulle kunna angripa råsponten.
Vid ytpapp som taktäckning skall ju även ytpappen vara helt tät, men det blir lite samma princip där egentligen vid just trekantslistens ände, att ytpappen ju inte täcker änden, varför den ändå blir exponerad mot väta.
Nu vet jag inte exakt hur stort problem detta är i praktiken, eftersom man då ju måste börja titta på hur trekantslisten mår i nedre änden på tak täckta med ytpapp, men teoretiskt känns det inte bra att lämna det så bart som det visas i beskrivningar - återigen för att det som i slutändan täcker det ändträet, dvs. vindskiveplåten, faktiskt inte tätar utan bara håller undan det värsta av regnet. Sedan är ändträet bart undertill.
Ja, det kan torka ut, men det kan också suga en massa vatten en bit upp där den är väl inklädd med underlagspapp.
Ang. din fråga om min lösning, så nej, inte så att den bildar ett litet tak över trekantslisten, då jag anser det vara ett för svagt skydd i synnerhet på låglutande tak. Tänk ett tak med 3, 4 eller 5 graders lutning. Vattnet letar sig i princip uppåt i alla fall och når ändträet, såvida inte den överhängande biten "lilla ytpappstaket som sticker ut" inte är sådär 20-30 cm åtminstone, och det är den ju inte, för taket tar ju slut där
Så min lösning innebär i så fall att, ja, man klär in den. Men jag anser att om man har klätt in den, så behöver man heller inte oroa sig för uttorkning, för då kan den ju inte bli blöt heller.
Man måste heller inte tvunget vika ner underlagspappen bakom trekantslisten, åtminstone inte närmast änden, vilket skulle innebära att den kan torka ut mot vindskivebrädan istället, som ju ligger dikt an, eller med någon millimeters mellanrum. Vindskivebrädan är väl förmodligen även spårad på baksidan vilket medger ytterligare möjligheter för uttorkning.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Just på detta jobb blir det både plåtade vindskivor och krönplåtar (när jag ids är ett eget projekt), tätt är det garanterat.
Gör man såhär med pappen är krönplåtar mest för syns skull. (skyddar vindskivorna lite i vissa fall antar jag)
Gör man såhär med pappen är krönplåtar mest för syns skull. (skyddar vindskivorna lite i vissa fall antar jag)
Du kan ju snedskära änden på trekantslisten så den inte blir 90grader. Då kan du skära ett snitt i pappen och vika den omlott med klister under/mellan.
Vi sågade änden 45gr på våra trekantslister, men det var för att kunna täcka änden med underlagspappen, vi ska sen läkta och lägga på tegel. Så ingen ytpapp för vår del.
Vi sågade änden 45gr på våra trekantslister, men det var för att kunna täcka änden med underlagspappen, vi ska sen läkta och lägga på tegel. Så ingen ytpapp för vår del.