Hej!
Har köpt ett hus byggt 1959 som har en liten läcka i yttertaket vid avluftningsröret. Det har blivit mögel runt hålet och en bräda ser inte så fräsh ut. Måste jag byta råsponten där eller räcker det med att täta utifrån? Och i vilket fall, är det något jag kan göra själv? Min hantverkarförmåga är medelmåttig.
(Röret var tidigare isolerat men nu har jag handdukar där som jag byter när det regnat.)
Med vänlig hälsning, Tobias
Har köpt ett hus byggt 1959 som har en liten läcka i yttertaket vid avluftningsröret. Det har blivit mögel runt hålet och en bräda ser inte så fräsh ut. Måste jag byta råsponten där eller räcker det med att täta utifrån? Och i vilket fall, är det något jag kan göra själv? Min hantverkarförmåga är medelmåttig.
(Röret var tidigare isolerat men nu har jag handdukar där som jag byter när det regnat.)
Med vänlig hälsning, Tobias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Så länge det får chansen att torka mellan varven är det nog ingen fara. Hade varit värre om det suttit isolering och innertak så att fukten stängts in. Övriga råsponten ser ju dessutom väldigt fin ut!
Jag skulle vara mer orolig för vattnet som runnit ner längs med röret. Det kan eventuellt ha medfört att du nu har en dold fuktskada där röret ansluter. Antar att du redan har undersökt detta?
Jag skulle vara mer orolig för vattnet som runnit ner längs med röret. Det kan eventuellt ha medfört att du nu har en dold fuktskada där röret ansluter. Antar att du redan har undersökt detta?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det är nog bättre att åtgärda läckaget utifrån så det inte kommer in så mycket. Är det aldrig gjort så kan det ju vara tätat med vad som helst..........Resten på insidan är bara kosmetiskt och behöver inte åtgärdas.
Tackar för svar! Då känns det ganska tryggt ändå. Träet känns mestadels hårt men aningen mjukt precis vid röret. Yttertaket är betongpannor. Vattnet har absolut runnit längs röret och förstört innertaket i en garderob men jag gjorde i lite fel ordning och åtgärdade det i vintras.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl förmodligen takpapp under betongpannorna.Rickard.ag skrev:
Så då tätar man lämpligen med asfaltklister.
Jag tycker man skall undvika silikon.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Tror du missförstår mig, tätningsmassa är ett trögflytande bitumenbaserad massa för att laga papptak så det är likt asfaltklister. Silikon duger för synliga tätningar på en plåtstos ovanför takpannorna. Med ts får såklart använda vad han vill (tak & grund fog, tec 7 osv.)KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Man behöver väl inte använda massa alls? Om jag inte är ute och cyklar så finns det väl fina gummistosar för just rör genom tak?
nej du behöver inte byta råsponten. Det du måste göra dock är att ta bort pannorna runt röret, sen ta bort en bit av bär och ströläkten så att du kommer åt att skära upp takpappen och sen trö över en gummistos och täta runt röret. Sen trixar du dit den under befintliga pappen och smetar på med ibumetenklister. Sen lägger du en bit ny takpapp över detta och ser till att skarvarna hamnar under vattnets färdriktning och ibemetenklistar även dessa skarvar återigen. Sen spikar du dit strö och bärläkten igen och sist teglet. Som avslutning sprutar du mögeldödande medel på insidan av råsponten. Det räcker.
Idag har jag äntligen fått tid till detta. Jag köpte en burk tätningsmassa och började kleta på runt röret. Då märkte jag att träet ändå var ganska murket och ett 2-3 cm hål på ”baksidan” av röret som jag inte sett inifrån. Det slutade med att jag sågade bort två brädor mellan bjälkarna och satte dit nya. Lite pyssligt att få till hålet iom taklutningen men det blev skapligt. Sen en ny bit takpapp (med klister och överlapp enligt Google) som jag gjorde hål i och trädde över röret. Bygghandeln här i Hällefors hade inte stosar så jag kladdade återigen takmassa runt röret. Det var lite panik att få det klart för precis när jag sågat hålet började det regna, snöa och hagla om vartannat.
Det blev inte så många bilder för jag hade svarta, kladdiga fingrar hela tiden.
Det blev inte så många bilder för jag hade svarta, kladdiga fingrar hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat. Men du måste sätta dit en stos sen. Att bara lägga papp runt, även om det är lite uppvik, kommer att börja läcka. Den absolut vanligaste orsaken kring läckage vid rör i tak, är just otillräcklig tätning.