Hej,
Håller på med en sektionsritning och har fastnat lite på hur man bör designa takstolen. Vill helst undvika de reglar som är markerade med en svart cirkel. Någon som har tips eller idéer för att komma vidare?
Utkast till sektionsritning av takstol med två reglar markerade med svarta cirklar som ska undvikas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man ett utkast till den sektionsritning som är påbörjad.

Sektionsritning av en byggnad med mått och markerade takreglar i en svart cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den traditionella lösningen på ditt problem är tre nockbalkar. En i toppen och en vid vardera brytning av taket. Om huset är långt kn det bli rejäla balkdimensioner utan mellanpelare. En normal sektion för ett brutet tak ser lite annorlunda ut än den första du ritat. Stödbenen brukar gå vertikalt från brytningen. Hanbjälken brukar sitta något högre upp. Den lilla verikala stumpen under nocken brukar inte behövas. Vanligen har man större lutning på samtliga takdelar. Det förhöjda vägglivet som finns på din andra ritning går bara att åstadkomma med nockbalkar. Annars blir hela övervåningen en enda stor takkonstruktion.
 
J justusandersson skrev:
Den traditionella lösningen på ditt problem är tre nockbalkar. En i toppen och en vid vardera brytning av taket. Om huset är långt kn det bli rejäla balkdimensioner utan mellanpelare. En normal sektion för ett brutet tak ser lite annorlunda ut än den första du ritat. Stödbenen brukar gå vertikalt från brytningen. Hanbjälken brukar sitta något högre upp. Den lilla verikala stumpen under nocken brukar inte behövas. Vanligen har man större lutning på samtliga takdelar. Det förhöjda vägglivet som finns på din andra ritning går bara att åstadkomma med nockbalkar. Annars blir hela övervåningen en enda stor takkonstruktion.
Tack för svar, hade helt missat att du svarat så därför sen kommentar från min sida. Har skissat lite, antar att du menar något liknande:
Mot huset sätter man tre balkar som sedan går ut till gaveln och vilar på stolpar. Behöver man något sidostöd som förhindrar att väggarna kalvar ut eller skulle detta räcka?

Ritning av en sektion med måttangivelser som visar balkar och stolpar vid en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En viss sidostabilisering får du av balkarnas infästning i respektive ände. Det fiffiga med nockbalkar är att man inte behöver ha hanbjälkar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.