B brasklappen skrev:
Tack för alla svar! Kabeln sitter kvar. Elektrikern menade att det inte var något problem. Just där dom diagonala sitter så blir det svårt med ytterligare plåt men om jag sätter dit två brädor typ 22x120 1m långa på vardera sida med ett antal skruvar i så lär man väl vara på den säkra sidan va? Sedan får det bli plåt på det andra stället. Är sedan i morse nyopererad så rörligheten är inte den bästa utan lär avvakta ett par veckor. Men förhoppningsvis ramlar taket inte in innan snön faller :)
Det blir nog en bra llsning. Alternativet är en stycken 45x120 på ena sidan. Passa också på att stryka på ett tunnt lager trälim innan du skruvar så blir det ännu starkare.

Egentligen så borde du kunna kräva att elektrikern ska stå för allt arbete eftersom det är denne som har orsakat skadan. Frågan är bara om det blir gjort innan snön i så fall.

Det är en väldigt bra, duktig och erfaren elektriker som jag är bekant med sedan tidigare och kommer att fortsätta anlita honom framöver. Lägger ingen skuld på honom alls i detta och tänker att jag fixar det där själv. Sen får han försöka undvika takstolarna framöver :) Jag är tacksam för alla svar, nu vet jag hur jag ska gå vidare och åtgärda det som blivit.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför i hela humhum kunde inte elektrikern dra upp elledningen/kabeln bredvid takstolen?
Har han förklarat det?
Han var kanske inte så intresserad att borra genom och punktera byggfolien och upp i isoleringen ( kanske är lösull).

X xLnT skrev:
Han var kanske inte så intresserad att borra genom och punktera byggfolien och upp i isoleringen ( kanske är lösull).
Man behöver ju inte borra i plasten.
Borra hål i takpanelen, stick ett litet hål i plasten och skjut upp kabeln.
Plasten är ju töjbar, och sluter tätt om kabeln. Så blir det tätt nog.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man behöver ju inte borra i plasten.
Borra hål i takpanelen, stick ett litet hål i plasten och skjut upp kabeln.
Plasten är ju töjbar, och sluter tätt om kabeln. Så blir det tätt nog.
Det har du helt rätt i :)

B brasklappen skrev:
Hade en elektriker hos mig under förra veckan som drog om lite el. Har kabelkanaler och utanpåliggande i hela huset men nu gick vi upp på vinden för att få dit lampor på ett snyggare sätt. På ett par ställen blev det att han borrade upp genom takstolen för att komma upp på vinden. Ingen grov borr (10mm) men takstolarna är ju bara 45mm breda så därför undrar jag lite om det kan påverka någonting att det är ett hål igenom dom på den ledden?
Vad är det för tattare tik elektriker som borrar i höjdled?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.