hej, har nyligen flyttat in i ett hus som har eldats med olja förr, nu har huset annan uppvärmning och skorstenen har nog inte används de senaste 10åren.
Som ni ser på bilden börjar små tegelbitar trilla av den, (antenn är redan nedplockad).
Den är förövrigt inte täckt med något utom det silvriga röret som sticker upp (vet ej vad det gör?)
Vad är tre större fack i skorstenen, vad händer med vattnet som regnar ner?
Är det bästa att plåta in skorstenen och sätta en sådan valsad plåt över hela öppningen så inget vatten regnar in?
Tacksam för svar
Som ni ser på bilden börjar små tegelbitar trilla av den, (antenn är redan nedplockad).
Den är förövrigt inte täckt med något utom det silvriga röret som sticker upp (vet ej vad det gör?)
Vad är tre större fack i skorstenen, vad händer med vattnet som regnar ner?
Är det bästa att plåta in skorstenen och sätta en sådan valsad plåt över hela öppningen så inget vatten regnar in?
Tacksam för svar
J jonaserik skrev:
Tack, jaa köksfläkt och badrumsfläkt går ut i skorsten ser de ut som...
Men vad händer med allt vatten som regnar ner? Var hammar det? Har ingen öppen spis eller liknande heller.
Täcka över skorstenen med sån kåpa och klämskorstenen i plåt... är det ända alternativet när man ej använder skorstenen för uppvärmning längre?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ser inte närmare hur skorstenen ser ut. Och jag vet inte riktigt om att plåta in skorstenen (har ingen erfarenhet om det).Shirack skrev:
Men mitt hus eldades tidigare med ved och direkt när jag köpte det så lät jag en firma installera bergvärme.
De tipsade då att för att inte skorstenen skulle bli så sämre så var det en bra ide att montera en valsad plåt över den så inte regnet och snön åker rakt ner.
Bästa svaret
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Mitt tips är ta dit en plåtis och klä in hela skorstenen . Och sätta en Omega huv ovanpå
Då försvinner problemen med både skorstenen och läckage uppifrån
Kostar en slant , men du behöver inte bry dig nått mer om skorstenen på säkert 30 år
Då försvinner problemen med både skorstenen och läckage uppifrån
Kostar en slant , men du behöver inte bry dig nått mer om skorstenen på säkert 30 år
Med stor säkerhet fungerar inte ventilationen längre då självdrag fungerar bäst med varm murstock och eldning i pannan.
Jag rev min skorsten, första steget var att riva den ner under yttertaket i samband med takbyte. Samtidigt gjorde jag ny imkanal och ventilationskanal (två olika) .
Resten av skorstenen revs senare hela vägen till källaren.
Min poäng är att om du inte ska använda skorstenen att ”elda i” och om du behöver lägga om taket snart, kan det vara bra att plocka bort den..
Jag rev min skorsten, första steget var att riva den ner under yttertaket i samband med takbyte. Samtidigt gjorde jag ny imkanal och ventilationskanal (två olika) .
Resten av skorstenen revs senare hela vägen till källaren.
Min poäng är att om du inte ska använda skorstenen att ”elda i” och om du behöver lägga om taket snart, kan det vara bra att plocka bort den..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden