TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag hade aldrig gjort det på det där sättet själv, men det beror väl lite vad man vill betala.

- Ojämna avstånd mellan ströläkten är helt ok (Bara det inte är mer än 600mm), bärläkten beror ju på taktypen, och på den här sorten skulle jag gissa att det finns ett max-mått, dvs ok med ojämna avstånd. Sen kan det bli svårt att pricka med infästningen om man har slumpmässiga avstånd. Men det var bara ett ställe jag kunde se som man hade avvikt på dem. Sen använde man stödklossar som jag tycker är värdelösa då de skapar en liten hylla för skräp och fukt, men jag tror det är godkänt.

- Inte hela längder? Det kunde jag inte se. Eller så förstår jag inte. Men bärläkten är den som är "viktig" så om det saknas lite strö där det ändå inte ska sitta bär så har det ingen roll.

- Menar du att vindskivorna sitter lite för högt? Jag tyckte det så ut som att taket redan lutade lite mot skorsten i nock redan från början. Bara det inte är en stor glipa mellan nockplåten och takplåten där ute vid vindskivan så tycker jag det inte är något att oroa sig för.

- Skägg vet jag inte vad det ska vara. Bild nr 3 är lite för suddig för att se om något ser fel ut.
Ja, vindskivirna sitter för högt, exakt. De erbjöd att göra om nocken men jag sa att det imte behövs.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
God dag, vill du ha kommentarer om priset kan det vara lämpligt att uppge parametern offererat pris samt även takyta.
192 arbetstimmar, timpriset är inte viktigt. Offererat pris var 89 tkr före ROT. Slutsumman blev 67200 flre ROT xcl moms. Jag har fått avdrag för att jobbet har dragit sig ut på tiden. Taket är 12x11kvm + taket på farstun kanske 3 kvm. Material ej inräknat.
Jag tycker inte att det i sig är orimligt. Jag vill vara veta om priset och kvaliteten är någorlunda proportionerliga. Jag vill heller inte göra livet surt för någon. Men jag behöver få koll om det jag själv skulle anmärka på, är rimligt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du frågar om arbetet är värt priset, det beror ju på vad du betalade och jag kan inte se att du har angivit det.
l ett svar till ngn annan härbi tråden står det nu.
 
I ItWasntMe skrev:
beror alldeles på vad som är avtalat.
Finns kunder som säger, lägg det nya taket på den gamla sponten. Rikta inget. Gör det så billigt som det går.
Sen finns det kunder som säger, rikta allt och gör det så rakt som det går.
Två helt skiljda kundkategorier.
Jag bad om att rikta allt :)
 
Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.

Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
 
  • Gilla
Julla och 1 till
  • Laddar…
J Julla skrev:
Jag bad om att rikta allt :)
Om du bad om ett rakt tak så ser det ju ut som att uppdraget misslyckats. Rent funktionsmässigt är det väl OK men när man ändå lägger nytt tak så skulle i alla fall jag vilja att det också såg nytt ut. Det där ser ju inte så snyggt ut.
 
ser helt bedrövligt ut , nocken går ju som en banan.
 
Jag bad om att rikta allt :)
Då ska du inte nöjja dig förens det är perfekt. Då är det skandalöst dåligt utfört.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.

Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
Tack för detta, det är verkligen värdefull information.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.

Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
ser helt bedrövligt ut , nocken går ju som en banan.
Jag har också reagerat på det, men fått till svar både av självaste hantverkaren och en annan medlem här i tråden, att det är mer estetisk fråga än funktionsfel.
Nocken kan faktiskt vara perfekt vågrät under nockplåten. Men de satt vindskivorna får högt. Så länge det inte resulterar i att jag får in vatten vid skorstenen (vilket var den grundläggande orsaken till rakrenoveringen), kan jag ha överseende med, tillfälligt. Men det gör ont att se banenen, ja.
 
:)Jag tackar alla er som tog sig tid att svara. Det som ni hade skrivit, gav mig ett bra svar på min fråga.
Tack än en gång, ni är helt suveräna!
 
  • Gilla
TheOddOne2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.