7 418 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Är arbetet värt priset?
Ja, vindskivirna sitter för högt, exakt. De erbjöd att göra om nocken men jag sa att det imte behövs.TheOddOne2 skrev:
Jag hade aldrig gjort det på det där sättet själv, men det beror väl lite vad man vill betala.
- Ojämna avstånd mellan ströläkten är helt ok (Bara det inte är mer än 600mm), bärläkten beror ju på taktypen, och på den här sorten skulle jag gissa att det finns ett max-mått, dvs ok med ojämna avstånd. Sen kan det bli svårt att pricka med infästningen om man har slumpmässiga avstånd. Men det var bara ett ställe jag kunde se som man hade avvikt på dem. Sen använde man stödklossar som jag tycker är värdelösa då de skapar en liten hylla för skräp och fukt, men jag tror det är godkänt.
- Inte hela längder? Det kunde jag inte se. Eller så förstår jag inte. Men bärläkten är den som är "viktig" så om det saknas lite strö där det ändå inte ska sitta bär så har det ingen roll.
- Menar du att vindskivorna sitter lite för högt? Jag tyckte det så ut som att taket redan lutade lite mot skorsten i nock redan från början. Bara det inte är en stor glipa mellan nockplåten och takplåten där ute vid vindskivan så tycker jag det inte är något att oroa sig för.
- Skägg vet jag inte vad det ska vara. Bild nr 3 är lite för suddig för att se om något ser fel ut.
192 arbetstimmar, timpriset är inte viktigt. Offererat pris var 89 tkr före ROT. Slutsumman blev 67200 flre ROT xcl moms. Jag har fått avdrag för att jobbet har dragit sig ut på tiden. Taket är 12x11kvm + taket på farstun kanske 3 kvm. Material ej inräknat.Darling McFluff skrev:
Jag tycker inte att det i sig är orimligt. Jag vill vara veta om priset och kvaliteten är någorlunda proportionerliga. Jag vill heller inte göra livet surt för någon. Men jag behöver få koll om det jag själv skulle anmärka på, är rimligt.
Jag bad om att rikta alltI ItWasntMe skrev:
Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.
Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.
Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
ser helt bedrövligt ut , nocken går ju som en banan.
Tack för detta, det är verkligen värdefull information.G Gabbe1 skrev:Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.
Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
G Gabbe1 skrev:Jag antar att du menar 67200 kr (före rot) ex moms för arbetet och att material tillkommer, annars anser jag att du gjort ett klipp.
Bara materialet till ditt tak bör ha gått på ca 40 tusen om man räknar in allt från papp till avvattning, snörasskydd och stege.
Jag bytte själv ett liknande tak under maj månad i år och jag uppskattar att jag la 150-200 timmar innan sista snörasskyddet var monterat. Iof har jag två takkupor vilket tar en hel del extra tid och jag passade på att bygga ut takfot och taksprång 40cm runt om. Dessutom tilläggsisolerade jag hela taket utvändigt med 10cm cellplast (mellan ny papp och ströläkt).
Jag är inget proffs, men jag är van vid att bygga och jobbar effektivt. Så med tanke på det så tycker jag att 192 timmar kanske är något i överkant för ditt tak, men däremot tycker jag att ditt pris verkar fullt rimligt för att inte säja lågt.
Jag har också reagerat på det, men fått till svar både av självaste hantverkaren och en annan medlem här i tråden, att det är mer estetisk fråga än funktionsfel.pelle plåttak skrev:
Nocken kan faktiskt vara perfekt vågrät under nockplåten. Men de satt vindskivorna får högt. Så länge det inte resulterar i att jag får in vatten vid skorstenen (vilket var den grundläggande orsaken till rakrenoveringen), kan jag ha överseende med, tillfälligt. Men det gör ont att se banenen, ja.
Klicka här för att svara