Byggahus.se

Plåttak

1. S
    Medlem Nivå 1
    Någon som nyligen lagt bandad alutak på sitt hus? Vi skulle vilja veta ungefärlig kvm-kostnad.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Om du med alutak menar aluzink bör du räkna med mer än 1000 kr/kvm, under förutsättning att taket har pappbelagd råspont. Små tak blir alltid dyrare per kvm eftersom takfoten brukar kosta lika mycket oberoende av takytan. För den typen av jobb måste man anlita en plåtslagare som man tagit referenser på (framför allt map kompetens) och först efter offert.

3. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    vet inte om detta är aktuellt fortfarande , men det skall sluta att tillverkas aluzink pga alla problem

edit . iallafall vår leverantör ( Lindab)

Redigerat 18 okt 17:01
  4. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Hmmm ok, vad är det för problem och gäller det även avvattning?

5. S
    Medlem Nivå 1
    Ok Tack-det var bra att höra

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Aluzinken är lite känslig för nedsmutsning. Jag gissar att den inte fungerar i vissa miljöer. Rätt lagd tycker jag dock den verkar hålla och se snygg ut länge. Ett bättre, men något dyrare, alternativ är Rheinzink. Den håller i evigheter och står emot det mesta. Nackdelen är att det måste vara relativt varmt när man lägger den, + 12° eller mer tror jag.

• Laddar…
  7. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    Stämmer bra det . Runt dubbelt så mycket får.man räkna med . Lägga plåten kan man göra i minusgrader om man vill . Dock är det när man börjar vika plåten som det går illa om kallare än 5-10 grader plus .
    Har man ekonomiska förutsättningar så välj Rheinzink. .

• Laddar…
  8. J
    Medlem · Nivå 22
    Rheinzinktak åldras vackert med fin patina. Jag har för mig att kvm priset för materialet ligger mitt emellan galvat och koppar, men det kan ha ändrats. Jag har ingen aktuell uppgift. Mht att arbetskostnaden är en stor del blir ett Rheinzinktak inte dubbelt så dyrt som ett med galvad plåt. Många plåtslagare är dock inte bekväma med materialet.