E Etrompa skrev:
Vad jag kan se på det s k fallskyddet o tillträdesleden så ser det ut som ett billigt tak och tveksamt om dessa verkligen har skolade plåtslagare. Skorstenslösningen är tveksam.
Tack för dina kommentarer - nyttigt att höra alla olika synpunkter! (y)

Känns lite knepigt med en silikonfog på taket - den kommer ju verkligen vara utsatt för sol och vädrets makter... Det var därför jag ville höra mig för här på forumet!

Nu är jag inte alls bekant med terminologin kring plåtarbete - kan du utveckla vad som menas med fallskydd / tillträdesled och vad i utförandet som brister? :thinking:

Fallskyddet har inget med plåtarbeten att göra utan de fakto att arbete utförs på nivå högre än 2 meter från närmast underliggande med plan (i detta fall markenk). Dessa regler kan du läsa om på Arbetsmiljöverkets hemsida. Lös stege är ej godkänt som tillträdesled, fallskydd ska vara 3 ledat samt ha fotlist. Över viss lutning på tak kan nätning krävas, o komplement med personlig fallskyddsutrustning krävas. Skyddet ska dessutom vara runt hela taket, om det är arbetsområdet o s v.

Fallskydd kostar, och med tanke på avsaknad av fallskydd (o bilden på skorstenen) så antar jag att det är ett billigt tak...i jämförelse.

W Will-i-amk skrev:
Absolut fungerar det beslaget bra, fyller sin funktion osv och kommer inte komma in något vatten att tala om.
Jag hade dock trappat in beslaget för bästa och snyggaste resultat, jag har aldrig ankantat beslaget emot skorsten så kan tyvärr inte svara på hur bra det håller men, finns nog värre saker att oroa sig för
Tackar för kommenterar! Och framför allt att du menar att jag inte behöver ligga sömnlös över detta! (y)

'Ankantat' - är det så man kallar det när kanten 'ligger löst' mot skorstenen dvs så som det ser ut hos mig? Vad kallas alternativet då kanten vinklas in?

'Trappa in' dvs att plåten inte följer taklutningen utan istället stegar ned sten-för-sten så att säga? Kan hålla med om att det vore snyggare men skulle det även vara funktionellt bättre menar du? Kan leva med utseendet då jag knappast ser skorstenen från marken men funktion är desto viktigare...

Taket ska ju hålla tätt i ett antal år framöver så det ska göras rätt och riktigt!

E Etrompa skrev:
Fallskyddet har inget med plåtarbeten att göra utan de fakto att arbete utförs på nivå högre än 2 meter från närmast underliggande med plan (i detta fall markenk). Dessa regler kan du läsa om på Arbetsmiljöverkets hemsida. Lös stege är ej godkänt som tillträdesled, fallskydd ska vara 3 ledat samt ha fotlist. Över viss lutning på tak kan nätning krävas, o komplement med personlig fallskyddsutrustning krävas. Skyddet ska dessutom vara runt hela taket, om det är arbetsområdet o s v.

Fallskydd kostar, och med tanke på avsaknad av fallskydd (o bilden på skorstenen) så antar jag att det är ett billigt tak...i jämförelse.
Aha - då är jag med! Tja, det är snickarna själva som byggt ställning (alltså inte byggt utan satt upp en riktig byggnadsställning) och det är ingen lös stege/ställning. Jag har både sett bättre och sämre skulle jag vilja påstå... Sen skulle jag inte själv vilja klättra runt och göra jobbet med nuvarande säkerhetslösningar men det är en annan fråga tycker jag.

Har jag som kund ansvar för deras egen ställning och arbetsmiljö?

Prismässigt hade jag både billigare och dyrare offerter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.