K Kapo skrev:
@TomasJor: Intressant. Även om jag som lekman inte har någon som helst aning om konstruktion?
Absolut, du kan aldrig avsäga dig ansvaret, däremot kan du köpa in tjänster för att hjälpa dig i ansvarbiten.

Vad gäller stolpar/balk så (efter att ha tittat på bilden) instämmer jag med flera att stolparna endast är dekoration.
Hitta konstruktionsritningen, på kommun, bland papper etc eller be en konstruktör kolla över det om det är svartbygge. Troligen kan du ta bort stolparna utan att påverka konstruktionen och kanske slippa riva upp golvet.

• Gilla
Kapo
  • Laddar…
Har de renoverat inne i huset? Eller bara på utsidan/tak? Om de bara varit på utsidan och hållet på med takets är det nog svårt att säga något om deras arbete.

- Bytte de ett plåttak till ett annat? Isf är det samma tyngd (dvs lätt..)
- Har de bytt från tegel till plåt, så har belastningen på huset blivit mindre (tegelpannor/tak är mycket tyngre.,) och det är ju isf positivt för er.
- Har det bytt från plåt till tegel.. ja DÅ har det funnits skäl till att kolla hur konstruktionen av huset är.. hur mycket belastning huset kan ta..eftersom tegel är mycket tyngre (som jag nämnde ovan)

Jag personligen skulle trott att de bruna grejerna på bild är dekoration, inget bärande alls.. de ser inte så ”bärvänliga” ut.. jag har aldrig sett annat än raka grejer (stolpar, balkar osv) som bärande.. men jag är absolut ingen expert !

Däremot kan det fortfarande vara felbyggt, underdimensionerat för spännvidden.. (alt saknar några ”riktiga” bärande stolpar).

Innan du gör något, måste du tar reda på vilket som stämmer in för dig, så du inte ödslar tid och pengar på något som inte kommer hjälpa dig (eller rätta till felet).

• Gilla
Kapo
  • Laddar…
alltid kundens ansvar att se till att konstruktionen håller om man endast beställt ett tak, däremot om du sagt till hanterverkaren.
- du , kolla så konstruktionen håller för ett takbyte innan ni drar igång och får med det i kontraktet .
då är det ett helt annat läge .

• Gilla
Kapo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.