Hejsan,

Har en fundering gällande tak på en byggnad jag renoverar från grunden just nu.

Byggnaden är en öppen lokal som är ca 9 meter lång och 7,2 meter bred. Takstolarna är av självbärande fackverkstyp (/VWV\) med en lutning på 14,1 grader. Längsgående i mitten av lokalen finns en bärlina hela längden bestående av 315x90 limträ som i sig vilar på ett antal 100x100 stålstolpar på ca 3 meters avstånd från varandra bultade i betonggolvet, denna bärlina sattes upp för att ersätta en tidigare hjärtvägg från när lokalen tidigare på 60-70-talet var en friliggande villa.

Nu ska denna lokal öppnas upp till nock och isoleras jämns med lutning av överram för att bibehålla så mycket luftvolym i lokalen som möjligt. När jag tittar på tabeller för snözon, spännvidd (7,2m) etc så rekommenderas takstol med överram om minst 195. På de takstolar som sitter monterade är över och underram 170. (Dock tar inte denna beräkning av spännvidd hänsyn till bärlinan av limträ i mitten av lokalen, om ens denna bärlina gör någon teknisk nytta på denna typ av konstruktion/takstolsmodell).

Dessa takstolar har ändock suttit på plats sedan 70-talet så jag känner ingen större oro egentligen för hållfastheten, men man blir ju lite fundersam på att ändå göra något när man ändå river i allt och ska byta taket. Rent tekniskt blev jag nyfiken om man kan tillgodoräkna extra bärighet/förstärkning om man t.ex salar på 45x45 ovanpå takstolarna i samband med att taket ska rivas och läggas om? Ofta salar man på för att få plats med mer isolering uppåt, men jag hade tänkt att stjäla utrymme nedåt mellan takstolarnas diagonaler. Finns det däremot en vinst ur hållfasthetssynpunkt att sala på lite uppåt kanske jag överväger kursändring.

Taket idag består av plåt, läkt och oljehärdad masonit då det varit en kallvind. Efter renovering kommer det att består av plåt / läkt / takpapp / råspont / luftspalt och isolering. Vad jag har förstått så är den viktökning detta medför försumbar, men tar gärna lite åsikter även gällande detta.

P.s, lånade en bild från Träguiden som visar principen på vår byggnad. Enda skillnaden är att våra takstolar har en uppsättning extra V’n (diagonaler) på var sida om W.

Med vänlig hälsning,
Lidforsen

• Schematisk illustration av W-takstolar med överram, underram och diagonaler på en byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den extra vikten råspont medför i princip ingen extra belastning som du själv tänker.
Sala på en 45*45 ger ingen extra stadga, det är för lite. Är virket till takstolarna starkt o friskt lär det inte uppstå några problem men känner du dig osäker kan du ju bulta på plank på takstolens sidor.

S Spikrätaren skrev:
Den extra vikten råspont medför i princip ingen extra belastning som du själv tänker.
Sala på en 45*45 ger ingen extra stadga, det är för lite. Är virket till takstolarna starkt o friskt lär det inte uppstå några problem men känner du dig osäker kan du ju bulta på plank på takstolens sidor.
Suveränt!

Mången tack och bock för din input!

Med vänlig hälsning,
Lidforsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.