Eftersom jag står inför ett kommande takbyte inklusive byte av råsponten pga mögel så har jag börjat kolla runt lite. Nu snubblade jag över en ny sida som tydligen ska fungera som expertis i trähusbyggande nämligen:

http://www.traradhuset.se

Och under tak och på följande sida:

http://www.traradhuset.se/?u=/section/5062/list/5257/tab/5063/article/5092

kan man i tredje stycket under "Råd och anvisningar" läsa följande:

"Vid icke inredd vind (kallvind) är det idag vanligt att en 20 mm takboardsisolering monteras ovanpå råsponten. Detta motverkar kondens på råspontens undersida vilket i princip är en fördel. Utförandet saknar dock ännu en allmän anvisning för montering (arbetsbeskrivning) och utifrån detta har TräGuiden valt att visa dessa exempel utan takboard."

Nån här som har mer information om detta utförande, som jag antar inte är Thermisols variant utan någon annan.
Enda jag kunnat hitta är Takboard från Rockwool som kanske är det dom menar?

http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/2052/laaglutande-tak/takboard

Nån med lite mera kött på det magra benet?
 
Jag har samma fundering. Fick du någon klarhet i detta?
 
Rickard.
Har monterat detta ett par gånger, rockwool har en 20mm som är ok men isovers 15mm glasull är snäppet vassare om man lyckas komma över den till rätt pris.

Detta monteras vad jag vet bara under papptak (eller andra tätskikt) då andra tak kräver andra förutsättningar som gör det olämpligt med ett "mjukt" tak. Om det löser några problem är för mig fortfarande oklart även och fysiken är lätt att förstå.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har monterat detta ett par gånger, rockwool har en 20mm som är ok men isovers 15mm glasull är snäppet vassare om man lyckas komma över den till rätt pris.

Detta monteras vad jag vet bara under papptak (eller andra tätskikt) då andra tak kräver andra förutsättningar som gör det olämpligt med ett "mjukt" tak. Om det löser några problem är för mig fortfarande oklart även och fysiken är lätt att förstå.
Vi har detta under vårt duktak på huset då är det klart hur det fungerar. Min fundering nu gäller i kombination med läkt och pannor. Spikar man läkten igenom pappen och med takboarden emellan ner till råsponten? Känns som att det kommer svikta... Eller används inte takboard i detta fallet?
 
Rickard.
Vad jag vet så används det aldrig så. Tror faktiskt att pannorna med luft under har samma effekt som boarden.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad jag vet så används det aldrig så. Tror faktiskt att pannorna med luft under har samma effekt som boarden.
Ok tack! Jag har aldrig heller dykt på det, men blev nyfiken på om jag missat ngt... Snart dags för omläggning av taket på sommarhuset nämligen. Tack för svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.