T
Hej,

Vi har ett sadeltak bestående av träfiberskivor, läkt och betongpannor. Nu behöver det rengöras från mossa innan jag ska spraya det med Biltemas taktvätt. Min fråga är om tak av denna konstruktion håller för att man går på det? Också nyfiken på om någon har idéer om hur man kan fästa en sele - jag har en tanke om att fästa lina på marken på motsatt sida om där jag klättrar..

Mvh
Tomas

Mats-S
Om det håller för betongpannor och snötryck så är jag helt säker på att det håller för dig också :) Eftersom det är betongpannor förmodar jag att du har ganska kraftig bärläkt, det är den som ska ta lasten. Att det är träfiberskivor under spelar ingen roll, jag har tex oljemasonit och går utan problem på det taket :-)

Du kan även fästa repet i översta bärläkten om du lyfter på en panna där.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Du kan även fästa repet i översta bärläkten om du lyfter på en panna där.
jag tvivlar på att det är så lyckat

Redigerat:
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Hur.brant är taket

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag tvivlar på att det är så lyckat
Det går bra, det är 2x3” reglar om det är masonitskivor under.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur.brant är taket
Bra fråga, ca 45 grader.

Skjut upp tegelpannorna där du ska gå så kan du gå på läkten. Ett 45 gradigt tak är inte så lätt att få fäste på. Då slipper du trampa sönder pannor också.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Angående Fallskydd så hyr en inspekterad sele med tillhörande tillbehör.
Din ankarpunkt bör vara bombsäker. Alltså inte läkt. Ett träd eller en bil eller något annat lämpligt.
Tänk igenom hur du skall arbeta på taket. Och om något skiter sig,? Hur gör du då?
lycka till

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag att en takstege är väldigt praktisk när man rengör branta tak. Går fint att spika/skruva ihop en själv med en hängsla över nocken.

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
jag jobbar med tak , ( plåt visserligen ) men skulle inte gå upp på ett 45 gradigt tak som inte har riktig råspont eller fasta ordentliga infästningspunkter för lina . Skulle rekommendera att hyra skylift.

Hur skall du tvätta taket efter du kört biltemas taktvätt på ?

skall du stå och vingla med högtryck på taket?

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Stort tack för all input! Min tanke var att borsta bort större mossor innan påföring av Biltemas taktvätt med hjälp av vattenslang och inbyggd applikator (heter det så?). När jag nu har rensat hängrännorna stående på stege så har jag dock dragit slutsatsen att taket inte är så anlöpt av mossa att det behöver borstas eller att det ens känns motiverat att tvätta med taktvätt, som jag förstår sliter en del på beläggningen på betongpannor. I hängrännorna fanns en del sandrester av betongpannor så jag tror att förra ägaren (vi har bara bott i huset ett drygt år) har kört taktvätt relativt nyligen, så de mossor som finns på taket idag är nog förhoppningsvis på väg bort.

Dessvärre tar det inte helt bort behovet av att titta närmare på taket, eftersom jag skulle vilja se om det finns rostangrepp eller skador på infästningar runt ventilationshuv och ett takfönster (visserligen ingen anmärkning på detta i Anticimex besiktningsprotokoll men den gjordes för ett år sen och jag har ett visst kontrollbehov). Ventilationshuven kommer jag nog åt från takstegen som är fäst, men takfönstret kan det vara värre med. Frågan är då om det går att komma åt att se detta från insidan istället, så att jag slipper klättra från utsidan.

T tomasjo skrev:
I hängrännorna fanns en del sandrester av betongpannor så jag tror att förra ägaren (vi har bara bott i huset ett drygt år) har kört taktvätt relativt nyligen
Det som ligger i rännan är sånt som släpper naturligt från pannorna när dom börjar bli till åren.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.