3 024 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur kapa för långa takplåtar vid takfoten!
En snickare lade på takplåt på min 30 kvm stuga, de är dock för långa, ca 5-6 cm, taket sticker ut så det är hopplöst att få dit hängrännorna på vettigt sätt. Nu funderar jag på om det går att kapa plåten längs takfoten, hur gör jag det? Jag är väldigt glad över hjälp att få hjälp att lösa mitt problem, takavvattningen behöver komma på plats. Snälla kommentera inte snickaren...
Ta några bilder så blir det enklare att komma med tips.
Det måste väl finnas ett visst överskjut för att inte det ska bli blött på huset och för att vattnet, som kommer ner i hängrännan, inte ska stänka tillbaka på konstruktionen? Att kapa plåten i nederkant är också lite dumt ur korrosionssynpunkt om det inte är en rostfri plåt. En ny snittyta skadar ju lacken på ett mycket känsligt ställe.
Plåtarna sticker helt enkelt för långt ut. Takfotsbrädan är vinklad in mot väggen, jag ska sätta dit ställbara rännkrokar på brädan och även om jag börjar högst upp, överkant av brädan, så kommer vattnet att skjuta förbi brädan, då plåtarna sitter högre upp. På bärläkt, som är på ströläkt... Alltså, min fråga var hur jag ska kapa plåtarna i nederkant, förstår att det är en nibbler som gäller. Gör inget om det inte blir så snyggt, det viktiga är att vattnet från taket kommer i rännanHasseTeknik skrev:
Det måste väl finnas ett visst överskjut för att inte det ska bli blött på huset och för att vattnet, som kommer ner i hängrännan, inte ska stänka tillbaka på konstruktionen? Att kapa plåten i nederkant är också lite dumt ur korrosionssynpunkt om det inte är en rostfri plåt. En ny snittyta skadar ju lacken på ett mycket känsligt ställe.
Du köper/lånar en plåtnibbler och kapar av överhänget, enda sättet att kapa takplåt är med nibbler. Absolut inte en vinkelslip eller dyl. MvhB byggaeko skrev:Plåtarna sticker helt enkelt för långt ut. Takfotsbrädan är vinklad in mot väggen, jag ska sätta dit ställbara rännkrokar på brädan och även om jag börjar högst upp, överkant av brädan, så kommer vattnet att skjuta förbi brädan, då plåtarna sitter högre upp. På bärläkt, som är på ströläkt... Alltså, min fråga var hur jag ska kapa plåtarna i nederkant, förstår att det är en nibbler som gäller. Gör inget om det inte blir så snyggt, det viktiga är att vattnet från taket kommer i rännan
Klicka här för att svara