Hej,
Huset byggdes av min farfar i slutet av 40-talet. Vinden ser ut att ha råspontpanel utan isolering. Det ser ut som det har uppstått läckage en bit nedanför skorstenen som gått igenom tjärpappen angripit en av brädorna (se bild). Känner man efter så känns det och ser fuktigt ut.
Tacksam för råd.
Något jag behöver fixa omedelbart?
Kan man plocka bort några enstaka rader tegelpannor och laga tjärpapp och råspont mitt på ett tak?
mvh
Anders
Huset byggdes av min farfar i slutet av 40-talet. Vinden ser ut att ha råspontpanel utan isolering. Det ser ut som det har uppstått läckage en bit nedanför skorstenen som gått igenom tjärpappen angripit en av brädorna (se bild). Känner man efter så känns det och ser fuktigt ut.
Tacksam för råd.
Något jag behöver fixa omedelbart?
Kan man plocka bort några enstaka rader tegelpannor och laga tjärpapp och råspont mitt på ett tak?
mvh
Anders
Taket är den femte och viktigaste fasaden! Jag skulle absolut undersöka saken närmare o hyfsat omgående, kan ju vara lätt fixat. En reperation mitt på taket är inga problem! En sektion ställning vid takfoten underlättar avsevärt.
Vid närmare eftertanke så är brädan bara några pannor ned från skorstenen, borde inte vara några större problem lirka loss dem bort för inspektion.S Spikrätaren skrev:
Klicka här för att svara
