F
falkn: Det är inget jättejobb i ett litet badrum. Där kan man förslagsvis sänka litegrann så man kan montera spotlights och dra el där vid behov. Kanske 4-6h extra mot vad de skulle göra från början. När ni sen ska göra hallen vill man förmodligen ta fram originaltaken. Där beror tidsåtgången mer på vilket skick de är i.
5 svar · 6,5k läst
·
PNO
PNO: Plåten under färgen är förzinkad, alltså täckt med ett tunt lager zink. Det innebär att mindre skador i ytskiktet inte börjar rosta förrän en stor del av zinket är borta. Kanterna på plåten är ju inte heller målade. Visst, det kan bli någon liten, ytlig rostfläck i repor och klippkanter, men mer blir det inte.
5 svar · 5,0k läst
·
H
hempularen: Det är väldigt vanligt att det blir lite påväxt både under pågående bygge och senare. Ex. så sätts det kanske in byggtorkar i ett hus innan det är helt tätt upp till vinden (ganska vanligt), varm fuktig luft strömmar upp och kondenserar mot det kalla taket.
2 svar · 2,6k läst
S
snowjim: Nej, det var inte därför vi sköt upp det. Taket var inte så akut som förra ägaren hävdade. Min uppfattning var att de takbyggare som var duktiga hade i regel ganska lång kö så man har kanske inte så mycket val. Går ni vidare så inspektera kontraktet noga och se till så att inte det finns risker där som ni inte är redo att ta.
15 svar · 3,6k läst
J
jenbod91: [citat] Okej, tack för tipset. Spotsen ska sitta i hallen, ska även ha 2st spots i en hallmöbel jag ska bygga. Kör på dimmer :ok:
16 svar · 2,5k läst
·
M
Maria_Gård: [citat] Så bra! Då kanske jag inte behöver fundera över det!
15 svar · 10,1k läst
buspojken
buspojken: Mellan 1200-2000kr kvm skulle ja säga är normalt. Beroende på genomföringar, takvinklar etc.
5 svar · 4,1k läst
·
M
Markus.J: Jag har tidigare frågat om pippeltak. Men nu ändrar jag mig och frågar om sadeltak. Jag bygger en dubbel carport med sadeltak 27 °. Jag tänker lägga takstolar på 45×145, 1200cc med snözon 2. Takstolarnas spännvidd är 5800. Taket ska sitta på en bärlina 140×315 på fyra pelare. Pelare 140×140cm och en vägg på 45×95. Jag läste att takets vikt med takpannor och allt får väga
0 svar · 1,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Svårt att se på din snedställda skiss, med visst borde det vara enkelt att leda ner vattnet från den övre hängrännan till den nedre. Med en liten bit stuprör bara alltså.
1 svar · 950 läst
·
S
StSw: Hej, Är på sluttampen av takerenovering och tänkte klä skorstenen med Wakaflex. Mitt dilemma är att skorstenen är väldigt nära nock (se bild nedan), och i monteringsanvisningen är den placerad lite längre ner. Jag kommer att behöva kapa nockpannorna vid skortstenen och min initiala tanke var att fästa Wakaflexen på dessa för att få det tätt mot skorstenen. Men nu tänker jag att
0 svar · 1,5k läst
·
C
curzondax: Tack för svaret. Men tyvärr finns också mögel runt om den virken, se bild nedenfor. Kan det vara att på något sätt varmt luft steg upp längst väggen och samlad sig just på toppen där?
2 svar · 2,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ta en piassava och gå över taket och sopa bort allt löst så blir du av med det på en gång. Ta bara inte i så du håller på att knäcka skaftet så gör du ingen skada. (tanken är ju inte att slå lös det som sitter fast)
4 svar · 1,8k läst
·
ebolasmurf
ebolasmurf: [citat] 45graders lutning. 8.2m långa längder. ligger alldeles vid vägen. jag har för mig att man får räkna med ca 1000:-/kvm för ett plåttak (tegeliknande profil). Ink moms efter rot.
9 svar · 2,5k läst
P
Anonymiserad 284245: Tack för alla svar! Jag salade på iaf, det blev ju lite enklare när det nu fanns läkt att vara på. Så nu brassar jag på med 35mm(y)
6 svar · 3,7k läst
P
Anonymiserad 202214: [citat] Tack de gick skitbra :)
317 svar · 110,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag kan tala om hur jag gjorde. Jag hade tre fönster i taket och samma typ av yttertak som du med board fast mitt va från -74. Jag gör allt jobb själv så jag började med att byta alla fönster och samtidigt förberedde jag för byte av board till råspont så när den dagen kom att jag skulle byta taket va allt klart så man slapp stå med fönsterbytet då. Ska du ha firma som gör allt
1 svar · 3,6k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Det som ligger i rännan är sånt som släpper naturligt från pannorna när dom börjar bli till åren.
11 svar · 7,5k läst
P
PCLarsson: [citat] Hej, är fortsatt nöjd med taket. Har inte efterbehandlat det på något sätt... har haft lite tillväxt av mossa på den norra sidan. Men det mesta brukar försvinna i och med att snön rasar :-)
12 svar · 11,9k läst
·
C
Charliegeorge: Mindre än 14 grader
8 svar · 3,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kondens på utsidan av röret är i verkligheten bara ett problem om det är hål eller andra större otätheter i röret, vilket faktiskt inte är helt ovanligt men då blir det först kondens när det är kallt ute. Så mest troligt så läcker det runt röret.
5 svar · 1,5k läst
S
Sirice: Verkligen. Bor så långt söderut du kan komma. Men visst kan vi råka ut för lite snö här då och då också :) [citat]
7 svar · 4,9k läst
·
N
NaturligaRussin: [citat] Vid närmare eftertanke så är brädan bara några pannor ned från skorstenen, borde inte vara några större problem lirka loss dem bort för inspektion.
4 svar · 1,4k läst
·
MatthewCampbell
MatthewCampbell: Livslängd på spån == oändlig. Men måste man fylla på spån? Eller snarare hur vet man om mängden spån på vinden duger?
9 svar · 2,5k läst
·
S
Anonymiserad 239657: [citat] Nu hann någon före men ja granngården. Glöm inte teleskophandtaget. stod på stege och tyckte den tog väldigt bra även 3 meter ifrån mig.
10 svar · 6,1k läst
B
Byhem: Tyvärr inte... och jag har mkt arbete att fixa innan dess. Beräknar att jag kommer vara klar i nov-dec ungefär. Därefter kommer orken vara slut och det behövs en paus under julen.
2 svar · 1,8k läst
K
Karl P: Apropå mitt förra inlägg ang mängd råspont som bör bytas, tog vi det på orden av besiktningsmannen (gamla skolan). Noterar dock nu att det inte står skriftligen i utlåtandet från denne. Huset ifråga är drygt 100 år och han var mycket inne på att inte förändra för mycket av det befintliga generellt. Det var inte meningen att kapa tråden med detta omstörtande uttalande, men jag
15 svar · 4,4k läst
·
G
gluecifer: Tack till er båda, då fattar jag det som att det inte är slarv utan nåt som kan ske vid falsning och spring på taket. De som gjorde taket gjorde det väldigt snyggt i övrigt, och de skulle komma tillbaka och bättra på färgen så snart de hinner så det löser sig nog (y)
3 svar · 2,9k läst
·
B
byggaeko: [citat] tusen tack för rakt svar!
7 svar · 3,0k läst
L
Lidforsen: [citat] Suveränt! Mången tack och bock för din input! Med vänlig hälsning, Lidforsen
2 svar · 5,2k läst
·
H
Herr_Per: Vi bygger just nu ut 15m2 med 14gr sadeltak där innertaket följer yttertaket, dvs ingen krypvind, och här har byggarna gjort en luftspalt mellan råspont och vindskydd/isolering genom att lägga en tunnare ”regel” ovanpå takstolarna som råsponten sedan spikas på, vilket känns som en robust lösning.
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.