Gimp
Gimp: Ska bygga uterum och kommer bara få ca 9 graders lutning, vill helst ha samma betongpannor som på huset vilket kommer ge vissa problem med att vatten rinner under pannorna. Frågan är vilken papp man ska köra med? https://www.byggmax.se/supertak-tjb-yep-700-p6303138#267=33208 tex specar ju från 6 grader under tegel, dessutom dubbel klisterkant och väldigt billig. Vad är det egentligen som
0 svar · 1,4k läst
B
bohedefalk: OK. Tack.
2 svar · 3,3k läst
·
F
Frostig: Glömde nämna att fördelen för mig som hemmabyggare med EPDM vore att det kom i en bit och jag kunde eliminera misstag vid skarvar.
12 svar · 2,8k läst
useless
useless: [citat] Blir taket verkligen 'väldigt mycket lättare'? Normalt sett dimensionerar man för 2-300 kg snölast per kvadratmeter beroende på vart i landet huset står. Betongpannor väger runt 40 kilo per kvadrat, så skillnaden mellan betongpannor och plåt är bara runt 10% av takets dimensionerade lastförmåga.
4 svar · 1,2k läst
·
Villabergskuben
Villabergskuben: [citat] Ok tack! Jag har aldrig heller dykt på det, men blev nyfiken på om jag missat ngt... Snart dags för omläggning av taket på sommarhuset nämligen. Tack för svar!
5 svar · 3,4k läst
F
Frostig: Hej! Behöver använda PIR fallisolering på ett gjutet bjälklag (utbyggnad). PIR isoleringen ska fästas med varmasfalt. Någon som gjort detta och har några tips på hur man bäst går tillväga? som jag förstått det så är det att värma upp asfaltblocket till ca 95 grader och hälla ut där isoleringsskivan ska vara. Sen placera isoleringsskivan på. Sen fortsätta skiva för skiva å se
0 svar · 1,1k läst
D
dino_87: Hej! Är det någon som kan tipsa om hur ni löst luftspalten under ränndalen (I Vinkeldelen) på en Villa Nybro? Tacksam för svar :)
0 svar · 1,9k läst
S
skogstomten: Hos mina föräldrar var det för att dölja en "takskarv" efter de rivit bort en garderob så i deras fall behövde de ej trycka upp några takstolar utan det var mer för utseendets skull. Vi har själv tryckt upp takstolar i vår sommarstuga där taket hängde 8 cm. Höll en 45x95 regel på plats under taket som räckte över alla takstolar. Kapade en 45x95 regel till lagom längd. Sen en
11 svar · 5,2k läst
H
headlam: Hej! Håller på att renovera mitt gamla hus från 42. Just nu är det ventilationen som görs om. Tidigare var det självdrag och träkanaler upp mot vinden som frånluft, vilket är helt besynnerligt, hehe. Mekanisk frånluft installeras med isolerade spiror från badrum på bottenplan samt källare och ut genom taket. Träkanaler tätas nerifrån med plast på utsidan och isolering på insidan
0 svar · 786 läst
J
Johanna1977: [citat] Hej, intresserad om ni valde att lägga Benders carisma? Isåfall är ni nöjda med resultatet?
5 svar · 3,1k läst
S
sixten88: Det var på en lada i mina hemtrakter och har faktiskt inte kollat till ladan på några år. Min erfarenhet annars av cembrits produkter är att de håller hög kvalitet.
4 svar · 2,8k läst
ricebridge
ricebridge: Kan du inte skrapa dän lite och lukta/känna?
5 svar · 2,6k läst
·
J
Jollea: Hade nästan exakt samma problem som dig med vårat uterum som jag byggde för 3 år sedan. I vintras märkte vi att det läckt in lite vatten då innertaket var missfärgat. När vi byggde uterummet förstod vi att den bästa lösningen hade varit att få in takpappen på uterummet under takpappen på huset men då pappen på huset var i så gammal så den bara sprack sönder när vi försökte
15 svar · 10,3k läst
·
john68
john68: Vet att Coop bygg (nu bolist?) Hade svarta kompositskivor med exakt profil och storlek som eternitskivorna tidigare. Fibab.se ?
1 svar · 2,4k läst
surris
surris: [citat] Ja det finns kortare skruv, så använd det isf!
5 svar · 3,0k läst
·
K
Kipa: Gammal tråd men ändå. Målar just nu med Teknos Kirjo, täcker efter lager men man ska ju gärna bort med alla färg eller slipa ner kanterna på färgen där man skrapat då det syns igenom. Men på avstånd blir det ju väldigt fint :). [bild]
2 svar · 2,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: AC 350 är en föregångare till plast som just ångspärr, den "bytte namn" då det blev standard att göra tätare väggar och då blev den förflyttad till utsidan. (förr var 350 vanligt som ångspärr och 150 som vindpapp). Det är dock inte helt omöjligt att dom ändrat pappen för att passa nya jobbet bättre men behållit namnet men det gör nog varken till eller från i ditt fall. Med
16 svar · 5,7k läst
O
Olf Oggler: Absolut. Det är klart att man måste anlita någon som kika på det hela innan. Jag antar att det krävs bygglov också. Det här ligger troligtvis några år fram i tiden. Men det är ju kul att fundera och spekulera
10 svar · 9,1k läst
·
M
MetteKson: Svart plåttak. Addera gärna solfångare. Kritvit puts. Men det var inte det du frågade om. Utav de val du anger väljer jag tegelrött. Håll inne taksprång, ger ett lättare intryck. Välj en kontrastfärg på fönster. [bild] [bild]
15 svar · 7,0k läst
·
Buildgates
Buildgates: Tror inte det. Kanten är för styv för att vikas och den smalnar av vid takfoten där rännan lyfter en bit från taket (för att mynna ut i hängrännan). Kanten är helt enkelt för hög. Börjar inse att plåtis måste fixa detta, kan inte ha 45-50 mm bärläkt.
3 svar · 1,8k läst
K
kattparet: Ska återmontera rännkrokar nu efter att ha målat om takfotsbräda, lite osäker på hur långt ner från plasttaket (trapetstak) dessa bör monteras för att fånga upp regnvatten. När jag passade in några krokar mot de tidigare skruvhål som nu är övermålade såg det väldigt lågt ut. Tänkte om det finns något rekommenderat mått. Vet att de bör sitta på 600 mm mellanrum och att det
0 svar · 832 läst
L
larmicfre: Som nybliven husägare med ett låglutande papptak á 22 kvadratmeter som behöver bytas så har jag frenetiskt sökt efter ungefärliga kostnader. Ett litet riktpris för arbetsmomenten och material som detta innebär, det vill säga. Spridningen på priserna är stor utan att precisera vad som ingår. Råspont kommer behöver bytas på ett område om cirka 5 kvadratmeter (enligt sakkunnig)
0 svar · 1,4k läst
Mattijussi
Mattijussi: [citat] Karlskrona. Holmsjö
3 svar · 1,2k läst
harry73
harry73: [citat] Testa denna istället https://www.clasohlson.com/se/Regnvattenspridare/p/Pr310466000
9 svar · 3,4k läst
·
S
Spikrätaren: Kanske ska förtydliga att jag isf menar att röret monteras utan böjar o mellanstycke dvs rakt ner ifrån omvikningskupan. Välj fabrikat där kupan bygger så lite i sidled som möjligt så att man inte behöver förlänga väggfästena mer än nödvändigt. Alt. Be en plåtslagare tillverka en kupa som passar perfekt.
3 svar · 2,5k läst
·
A
ArWo: På ämnet klimatvind. Är det någon här som kommit i kontakt med Steico Universal som verkar säljas via ekofiber? En hållfast träfiberskiva på 6cm som ska ha lamda på 0,048 och ersätta råspont och papp helt bör väl kunna räknas som en bra variant av klimatvind? Utan sponten så skulle det inte heller bidra med samma påbyggnad. Det är något jag överväger framöver, dock tidigast
7 svar · 7,2k läst
·
M
Mackan11: Tack för svaren, det jag tycker är slarvigast är dock att man inte dragit upp pappen en bit mot vindskivan och där fäst den ordentligt, slätt och fint, och skurit bort ev överflöd. Och när man byter vindskivor drar man den väl över trekantslist eller vindskiva? Det är väl inte att önska för mycket? Nu ligger pappen lite löst och ojämnt under vindskiveplåten.
3 svar · 5,6k läst
·
J
justusandersson: I så fall får man lyfta hela takkonstruktionen 35 cm. Takstolarna behöver vila på ytterväggarna.
1 svar · 2,6k läst
·
A
ArneTW: [citat] Låter det så kan det nog inte vara så tjockt isolerat... Jag skulle tittat på att isolera taket utifrån när ni byter tak. typ Thermisol eller liknande system... /ATW
5 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.