Hej, vårt tak utmärker sig jämfört med grannhusen, vi har kvar flammiga eternitpannor/plattor på taket medans grannarna har bytt ut sina mot plåttak, som på länken nedan:

https://www.byggmax.se/plåttak-stug...MItbXOxarB7QIVgtCyCh14zgTJEAQYASABEgKEv_D_BwE

Taken är av typen valmade tak, med låg lutning.

Jag tycker det känns onödigt att byta mot plåt. Eterniten e fortfarande tät och alla plattor/pannor är hela.

Dessutom ligger det ett innertak av släta eternitplattor innanför ytterpannorna som jag tror skulle behöva ligga kvar ifall man byter mot plåt. Så eterniten försvinner bara till hälften...

Men färgen på dem är ful/flammig/skiftande....

Undrar därför om någon har efferenhet av att måla om ett låglutande eternittak med gott resultat?

Går säkert fint, ta en bra färg färg bara.Rengör det gamla nogrannt. Att byta till Plegel är inte värdehöjande.

Magnus E K
Men hur rengör man utan att utsätta sig själv och omgivningen för asbestdamm?

Ta på ett dammskydd, du kan strila med lite vatten om du är kyckling:D

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men hur rengör man utan att utsätta sig själv och omgivningen för asbestdamm?
Först takrentprodukt med bensaltensidinnehåll via sprutflaska. Det dödar lav och mossa ganska omedelbart men sen tar det veckor/månader innan sol och regn gör taket fritt från dem.

Sen drar man på Klorin spätt t ex 1:5 med sprutflaska. Det bleker allt organiskt på några timmar. Nu är eterniten gråvit igen. Frågan är nu om det måste målas? Jag undrar om en fuktutsatt plats som ett tak är rätt ställe för målarfärg? Men det finns ju de som målar gamla betongpannor med akrylatfärg.

Redigerat:
  • Gilla
robinb och 1 till
  • Laddar…
Mina svärdöräldrar lät måla sitt eternittak för 12 år sedan, ser fortfarande bra ut förutom att det såklart kommit ny mossa.

• Gilla
teddehill och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Mina svärdöräldrar lät måla sitt eternittak för 12 år sedan, ser fortfarande bra ut förutom att det såklart kommit ny mossa.
Vet du vad dom använde för färg?

B beemwepaouer skrev:
Vet du vad dom använde för färg?
Det var ett företag som gjorde jobbet så jag tror i te dom vet tyvärr. Jag vet att Hagmans har nån färg avsedd för ändamålet dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.