Tak & Vind
ivarssonivar: Troligen spiken i plåten eller skorstenen där fogarna ser väldigt dåliga ut dom gör att vattnet kommer in.
Vaftrudner: Har nyss köpt ett hus som det ska bytas tak på vilket jag skulle behövt rådgivning om. Det nuvarande taket är takpanneplåt som är lagd direkt på underlagspappen, alltså utan läkt. Så ska det ju givetvis inte vara. Frågan är vad som är klokaste alternativ då det helst inte ska leva om allt för mycket från det nya taket när det regnar. Huset är tvådelat. Den ena delen med
Vaftrudner: Har nyss köpt ett hus som det ska bytas tak på vilket jag skulle behövt rådgivning om. Det nuvarande taket är takpanneplåt som är lagd direkt på underlagspappen, alltså utan läkt. Så ska det ju givetvis inte vara. Frågan är vad som är klokaste alternativ då det helst inte ska leva om allt för mycket från det nya taket när det regnar. Huset är tvådelat. Den ena delen med
Takläggare: [citat] Du kan få riktpris på vart offerterna kommer å hamna inom, ca 130000:- efter rotbidrag + eller minus 20000:- beroende på omfattning av jobbet, som rasskydd,skorstensplåt om dessa ska bytas
jonko: [citat] Be en glasmästare komma ut och presentera ett förslag, det där är inget konstigt eller ovanligt jobb för dom.
Svanteman: Pannor är långt från exakta i sig men det behöver passa ändå. Iaf om du ska ha samma färg och det ska se nåt ut. Byggåtervinningar brukar ha ganska bra utbud av lokala pannor.
Fario: Tack för svar. Nu gav du mig nya funderingar vad gäller vatten som rinner över kanten på rännan... Här i nordvästra Skåne är problem med is inte så stort å andra sidan kan jag inte minnas att jag upplevt att vatten runnit med någon vidare fart. Skall fundera vidare men tror jag satsar på att sänka ned nya rännan till precis under linjen. Och lägga in en lutning mot stupröret så
Alexn72: Ingen som sparat anvisningen hur man klipper pappen
doubleH: [citat] Med ett undertak av board istället för papp så kan det behövas bredare vindskiveplåtar för att skydda baksidan av vindskivorna (som annars skyddas av pappen). Bredare vindskiveplåtar finns oftast inte i bygghandeln utan måste bockas till av en plåtslagarfirma. Hantverkarna som lagt om ditt tak har ev kört enklaste och snabbaste vägen o införskaffat allt material från
Jönas: [bild] Hej, Har någon bra tips på mjufog för att foga infästningen av plåt i murfogen?
topmount: Är det där verkligen plastmatta? Linoleum eller masonit? Inkapslade mattor kan tillföra konstiga lukter
spacemoose: Har ett bef tak och nockband som är hur fint som helst, men jag har lyft upp nockbandet lite för att komma åt takpannorna i samband med solcellsinstallation. Nu när jag viker tillbaka nockbandet längs med översta raden med pannor så klistrar klisterremsan inte igen så bra som tidigare. Vad skulle man kunna använda för kladd så det klistrar igen bättre? Helst vill jag sätt något som
Plåtsax: [citat] exakt så! Ja precis, därav så behöver plattan försänkas lite så det som hamnar uppepå hinner svämma över i rännan och inte utanför. Kan bli lite problem med fotplåten som ligger över rännans bakkant dock.
Rickard.: Ett litet råd är att kolla till att skarven mellan papp och plåt uppåt på burken/huven sitter som den ska och ser tät ut. Jag vet att många lämnar det sådär men jag ogillar det då man aldrig riktigt vet hur plåten/färgen är att klistra mot så jag sätter alltid en litet plåtbleck över som dubbelfogas. Inget du behöver oroa dig över men värt att kolla upp tycker jag.
Cancerman_777: [citat] OK. Då kan jag förtydliga; huset är plastat invändigt. Luftspalt om ca 30 mm mellan råspont och oljehärdad masonit. Noll problem efter närmare 10 år (kontroll har gjorts). Gällande moderna material, så är diffusionsöppna material den gamla tekniken medan täta material är moderna.
Spikrätaren: Kanske i överkant men vill du vara säker så plocka loss den yttersta underslagsbrädan, då kan du få till en kraftig infästning samt koll på tassarnas status.
MaMaria: Ska renovera innertak i vardagsrum och har fått olika förslag av de fyra hantverkare som varit här på hur man bäst gör det. Ingen av dem kan förklara vad som sitter i taket idag. Innerst verkar det vara någon form av träfiberplatta (mörka pricken i mitten), sedan ser man något tunt rutnät som verkar vara spacklat med något vitt (gipsmassa?). Utanpå detta sitter det ytterligare
Mackztärn: Som det ser ut nu så kommer det stå ovanför köket, dock relativt nära ett sovrum tyvärr
Johanb868: Hej! Bygger ett förråd 6x2,5 m. Sadeltak, betongpannor och isolering. Är det någon som kan hjälpa mig att beräkna vilken dimension jag behöver ha på balken som takreglarna ska vila på. Balken behöver vara 586cm lång. Lutning på tak ca 14,5grader. Tack på förhand!
bradgard: Ska lägga plasttak och på vindskivorna rekommenderades man skruva fast vindskiveplåt. Nu ligger ju ingen takpapp under plasttaket men jag läste nånstans att man bör ha takpapp under vindskiveplåten, och även under takfotsplåten som ska monteras mot stuprören. Känns som det kommer bli en väldigt kort takpapp att montera dit, eller är det bättre med en vattbräda istället?
mhoglund: [citat] Exakt! Det är det som är tanken. Ska byta board och läkt där det är dåligt och möjligt. Se min andrs tråd :) tusen tack för tipset. Kommer skriva mer här innan projektet närmar sig
Rolle85: Avslutning: la i somras måttanpassat plåttak. Supernöjd!
Ace83: [citat] Vi har inte besiktat taket, hade som sagt tänkt göra det efter att vi inte varit nöjda. Men tyvärr så har ekonomin inte varit på topp senaste tiden, så har inte haft råd
kattparet: Fått lov att byta ut en trasig del av plasttak på altanen men nya takdelen är något smalare än föregående takdel. Ställde oss frågande till hur man lämpligast monterar taket, sista toppen över vindskivan eller på insidan av den med en vindskiveplåt och ev vattbräda över? Såvida det inte är överkurs eller fel sätt att montera plasttak?
Rickard.: Är målet att bygga ett tätt tak eller bara att skydda balkarna? Nu är avstånd på bilder hopplösa men du behöver knappast mer än säg 2-4cm fall så det måste gå att lösa om man är lite kreativ och vill gå på det spåret.