G GammaltSomNytt skrev:
Har du en uppmätt luftfuktighet på 69%? Min vind står just nu på 81% med temperatur på 9.7 grader.
ja, 68-69 som mest visar hygrometern, 16-18 i fuktkvot och temperatur 11 grader! Jag kanske oroar mig i onödan men jag har lärt mig under 60 och under 15-17 i fuktkvot?! :thinking:

H hennke66 skrev:
jag skulle säga att det är helt normalt sett till årstiden
Okej, ja det låter ju väldigt positivt. Är kanske uppstressad i onödan då. Takbytet blev dyrt eftersom allt ruttnat bort så nojar ju som sjutton.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag mena den från köket. Så det finns ingar rör eller så från köket utan det är kopplat direkt in murstocken i köket? Inget på vinden? Det sjuka i mitt fall är ju att det varit otätat i typ 40 år och det finns inget mögel öht på vinden, däremot kondensen jag hittatde men det har väl bara torkat upp utan att sätta några spår under dessa år.
Inga synliga rör men vet inte om det är nått draget i murstocken. Tror dock inte det när jag försöker minnas vad takläggarna sa.
Skönt att din vind klarade sig!

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
V Vindstilla85 skrev:
ja, 68-69 som mest visar hygrometern, 16-18 i fuktkvot och temperatur 11 grader! Jag kanske oroar mig i onödan men jag har lärt mig under 60 och under 15-17 i fuktkvot?! :thinking:
Gränsvärdet för mögeltillväxt ligger på 70-75% luftfuktighet och 17% fuktkvot i gran/furu.

När man pratar fukttermer så finns det något som heter mögelindex som man går efter. Det är förhållandet med fukt/temperatur/tid vilket kräva för att mögel ska bildas.

Jag besiktar en hel del vindar och mäter ofta 17-19 i fuktkvot men råsponten ser jättefin ut. Det är normalt sett till årstiden och det klimat vi har nuförtiden.

Däremot så ska man vara uppmärksam på missfärgningar /påväxt etc

H hennke66 skrev:
Gränsvärdet för mögeltillväxt ligger på 70-75% luftfuktighet och 17% fuktkvot i gran/furu.

När man pratar fukttermer så finns det något som heter mögelindex som man går efter. Det är förhållandet med fukt/temperatur/tid vilket kräva för att mögel ska bildas.

Jag besiktar en hel del vindar och mäter ofta 17-19 i fuktkvot men råsponten ser jättefin ut. Det är normalt sett till årstiden och det klimat vi har nuförtiden.

Däremot så ska man vara uppmärksam på missfärgningar /påväxt etc
Tack igen för att du tar dig tid. Vi kanske ska landa i att hålla kontinuerlig koll på vinden innan vi tar till några drastiska åtgärder helt enkelt!? :thinking: Det är bara några månader sen den färdigställdes, men inga tecken på påväxt eller liknande än iaf.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.