Tak & Vind
MrBacon: Fliker bara in att Boracol verkar vara överlägset i att motverka mögel. Det tränger in i träet och hindrar fukt som orsakar mögel. Kan vara värt att läsa lite om detta med! Finns olika koncentrationer av detta.
Okarlsson: [citat] Stort tack! Kan man säga något om vad som skulle kunna tänkas vara fördyrande som inte ingår som man ska hålla koll på?
nikasp: Jag har inte orkat själv men ska nog blanda själv vad det lider då de produkterna är väldigt onödigt dyra. Jag har nu säkert tre tomma små dunkar som jag kan använda för att dosera: https://fatherben.se/wordpress/bra-hjalpmedel-att-bort-mossa-fran-tak-och-alger-fran-vaggar-utan-att-det-kostar-skjortan/ Jag har hela det här kitet och de är värda pengarna:
F412: [citat] I västra Skåne mellan Röstånga och Ljungbyhed. Så inte så värst mkt snö i dessa trakter. Ja, viste är det flackt!
Anonymiserad 284245: [citat] Taklutning 12 grader, funkar det bra med självhäftande kant?
berraW23: [citat] hej jag kunde inte hitta plåt, bara undrar om du vet var man kan köpa?
J-C4: Hej! Har precis köpt mitt första hus och tänkte renovera lite innan inflytt, bland annat vill jag öppna upp innertaket och ha öppet till nock. Taket är sedan tidigare tilläggsisolerat utifrån med cellplast, och min fundering är nu, måste jag ha en luftspalt mot yttertaket om jag sätter upp ytterligare isolering på insidan? Med vänlig hälsning Johan
tompaah7503: Ojsan, hade jag en tråd om mitt plåttaksbyte. Får uppdatera. Total var taket ca 205 kvadratmeter. Kostnader (ink.moms) i stora drag för nyanskaffning av material, betalda april 2019 Plåten, Lindab SRB 25 "Båstad". 94.000 kr Råspont 20x95: 24.366 kr Underlagspapp 2200: 7.048 kr Glespanel (läkt för råspont): 1.075 kr Totalt 126.489 kr Tillkommer mindre anskaffningskostnader som jag inte
lassebrun: Gjorde samma manöver i somras. Löstes med en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/brackjarn/brackjarn-101021/
Mats-S: Bör funka. - Som extra garanti för att isoleringen inte kryper thight mot råsponten i taket kan du sätta en läkt på kanterna av takstolarna som stoppar isolering innan den når råsponten. - Köp isolering med vindpapp på ena sidan (vindpappen vändes uppåt). - Du måste även se till att luften i luftspalten kan flöda fritt in och ut från taket. - Räcker med gips i taket om du inte av
Hannes47: Hej Jag har ett loft i en oisolerad loge som jag hade tänkt att ha som en liten plats man lan hänga med komisar och så. Typ en mancave. Tanken är att den bara ska användas vår och sommartid så den kommer inte isoleras. Min tanke är att ha en vindduk bakom och sen gips ovan på. Kommer ångspärr behövas och kommer jag behöva ha en luftspalt? Mvh Hannes
Daniel Larsson: Vet inte om jag kan med att säga detta, men när jag ikväll skulle börja justa insåg jag plösligt problemet! Jag har inte drevat klart än (endast 3av 4 sidor är drevade. Det visade sig med lite närmare titt att ljuset kom ner mellan ram och takstol och stusade ut på sidan Via den vita listen som inte sitter 100% tätt mot ramen. Efter drevningen försvann ljuset. Nästa lucka med stege
nsorman: Hallå Bygger garage med parallelltak med låg lutning (ned mot ~2 grader i värsta stället). Jag vill kunna bygga in fuktsensorer underifrån . -Jag vill helst kunna läsa av dom trådlöst (helst 433mhz då dessa brukar vara väldigt prisvärda) -Jag vill helst undvika att behöva byta batterier då jag behöver bygga in dom i taket över diffspärren Jag kan väll inte vara den första som
Frostig: Hej! Valmat tak med FTX på vinden. Har stämt av placering med han som ritat systemet så det ska väl vara ok. Har specialgjord huv som ska fungera för ändamålet. Hoppas det ska funka :) Va mera intresserad av själva genomföringen å om jag tänkt rätt där.
Rickard Berg: Takomläggning med betongpannor och så solceller på det. Vi hade mekanisk frånluft men nu har vi FTX. Kvar på taket satt alliansfläkten som delar kanal med köksfläkten. Takfläkten skulle ner och det skulle göras ett nytt plåtarbete på taket. Plåtslagaren var dock sjuk och eftersom de inte fått fått information av projektledaren kom Solcellsfolket ändå. De frågade takläggarna som
tnlogy: Tack för tips! Det låter som en bra lösning för tillfället.
Immobil: 280 000:- är för lite. 400 000:- eller strax under är mer rimligt. Pruta, då hamnar ni kanske någonstans mittemellan.
Decamber: Det kanske räcker med en skruv ja. Jag har inte tillverkat någon mer förstärkning än, men det har blåst en del nu och konceptet verkar hittills fungera. Dock har jag gjort en tråkig upptäckt. Översta våden av underlagspapp ligger under nästa våd och är ej limmad, endast spikad. Övriga våder verkar vara korrekt lagda. Men om det kommer in vatten nära nocken finns stor risk att det
Hajil: [citat] d Ja, håller med, men jag har inte vågat mig på att gå upp på på taket och fptografera en nockpanna.
JonasHenriksson: Hej! Vi vill väldigt gärna göra om vår kallvind till varmvind utan att få problem med fukt (det är ett gammalt timmertorp). Men hur mycket jag än läser här på forumet hittar jag inte svar på hur jag kan göra i mitt fall. Tyvärr är taket precis omlagt och det är ej gjort för att ha sk klimatvind så vi pratar om att isolera inifrån. Jag förstår att jag utifrån och in vill ha
TomasBazan: Jag som plåtslagare går alltid efter AMA och kunders åsikt. Utseende är faktisk jätte viktig del för mest av mina kunder. Jag skrev att det borde vara falsar ingen måste...
Spikrätaren: Det vanliga är en 45*70 särskilt om det ska vara rännkrokar ovanpå. Man kan även ha en 45*95 men då bör man fasa reglen lite i bakkant så att inte takpannan rider så långt bak på reglen.
Spikrätaren: Det ska inte bli någon glipa i nocken. Ibland förkapas avståndsreglar vid monteringen av takstolarna. Skulle gissa att det är så i ditt fall.
Silver78: Om det är ett utstick så tror jag mer på att det är väder och vind som gjort åverkan på en utsatt konstruktion. Värmen lär kondensera fort precis utanför ventilen därav har man löst det genom en utbyggnad som inte verkar tillräckligt skyddad. Om det är påverkan på mer panel än detta så tyder det nog mer på faktorer inifrån än utifrån om man har gjort det rätt.
Självfixaren: Jag väger en hel del med och kan gå i dalen på våra betongpannor. Dom gamla sköra fönderfrysta lerpannprna som byttes ut gick däremot sönder som knäckebröd under fötterna.