Hej!

Har ett hus från 1945 där vi tagit bort oljepannan och satt in bergvärme. Jag känner till att man kan få problem med fukt på vinden då man gör på detta sätt, vilket jag också fått. På bilderna ser man påväxten och jag har sedan 6månader installerat en avfuktare för vinden för att få bukt med problemet.
Räcker detta eller bör man göra något mer?
 
  • Mögel och fuktskador på träbjälkar i äldre husvind med isolering och nedfälld stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskador och mögelpåväxt på träbjälkar under vinden i ett hus från 1945.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har för ventilation i huset? FTX system minskar fukten en del
 
F
FTX minskar fukten inomhus, på vintern till nästan löjligt låga nivåer men det har ju inte något med vinden att göra.
 
  • Gilla
Emmilina Udenius
  • Laddar…
Det har det absolut, eftersom huset troligtvis saknar fuktspärr läcker fukten upp på vinden
 
Denna har jag idag på vinden!
http://www.lfs-web.se/avfuktare-evodry-pd.htm
Har självdrag via skorsten och sedan har jag monterat freshventiler i fasaden
Lite orolig över om det kan vara skadligt för barnen?
Att täta mellan bostad och vind känns som ett väldigt stort projekt och borde inte vara nödvändigt om man har en avfuktare på vinden. Vet däremot inte om man bör göra något åt den påväxten som finns idag!?
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det har det absolut, eftersom huset troligtvis saknar fuktspärr läcker fukten upp på vinden
Fuktspärr eller inte, du har en övertro på vad en FTX kan göra. Fukten på vinden har som jag ser det har inget med inomhusklimatet att göra utan snarare att en varm murstock inte längre är varm. Kanske tilläggsisolerats nån gång genom åren med?
 
F fsn skrev:
Fuktspärr eller inte, du har en övertro på vad en FTX kan göra. Fukten på vinden har som jag ser det har inget med inomhusklimatet att göra utan snarare att en varm murstock inte längre är varm. Kanske tilläggsisolerats nån gång genom åren med?
Stämmer bra!
Känner redan till problemet med att murstocken inte längre är varm men frågan är vad man gör åt problemet med påväxten.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det har det absolut, eftersom huset troligtvis saknar fuktspärr läcker fukten upp på vinden
Säljer du FTX anläggningar ? Då du förespråkar detta så fort det är prat om ventilation.
 
Man kan nästan tro det ja. Tycker bara det är en bra lösning.

Men problemet är ändå fuktig omgivning i kombination med kall råspont. Jag tycker nästan det ser ut på bilderna att det är mer mögel i skarvarna mellan plankorna, hur är skicket på taket i övrigt?
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan nästan tro det ja. Tycker bara det är en bra lösning.

Men problemet är ändå fuktig omgivning i kombination med kall råspont. Jag tycker nästan det ser ut på bilderna att det är mer mögel i skarvarna mellan plankorna, hur är skicket på taket i övrigt?

Det är väl i första hand temperaturväxlingar över dygnet i kombination med ventilation som är problemet?

Hur ser det tex ut med takfotsventilation i det aktuella fallet? Påväxten verkar ju primärt vara i det området.

Men det är komplicerat, det finns säkert nån som verkligen kan det här och som vet vad dom snackar om som snart lägger sig i och styr upp det.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
mäter du rf och temp ute, på vinden så kan du ju få en indikation om det fortfarande är problem och hur mycket fukt som kommer upp genom bjälklaget.

Klart att en FTX eller kraftigt ökad frånluft hjälper om det är ett stort fuktläkage från bostaden. Vad har du för ventilation idag? Självdrag? Har du ventiler för frånluft i skorstenen?
 
F
M MB79 skrev:
Stämmer bra!
Känner redan till problemet med att murstocken inte längre är varm men frågan är vad man gör åt problemet med påväxten.
Boracol eller nåt annat antimögelmedel samt tittat över ventilationen på vinden hade jag kikat på och dumpat avfuktaren men ta inte det som nån sanning. Det finns dom som är experter på sådana här bekymmer i gamla hus.
 
F
kodrod skrev:
mäter du rf och temp ute, på vinden så kan du ju få en indikation om det fortfarande är problem och hur mycket fukt som kommer upp genom bjälklaget.

Klart att en FTX eller kraftigt ökad frånluft hjälper om det är ett stort fuktläkage från bostaden. Vad har du för ventilation idag? Självdrag? Har du ventiler för frånluft i skorstenen?
Är det ett vinter- eller sommarproblem? FTX sänker ingen luftfuktighet öht när det är skapligt varmt ute.
 
P
F fsn skrev:
Är det ett vinter- eller sommarproblem? FTX sänker ingen luftfuktighet öht när det är skapligt varmt ute.
Därför är det bra att logga temp och rf över året. Då kan man lättare se när ett problem uppstår.

Dock så sänks rf inne (jämfört med inne och med dålig ventilation) även när det varmt ute, under förutsättning att man har en ökad fuktbelastning inomhus (tex dusch tvätt matlagning).
 
M MB79 skrev:
Denna har jag idag på vinden!
[länk]
Har självdrag via skorsten och sedan har jag monterat freshventiler i fasaden
Lite orolig över om det kan vara skadligt för barnen?
Att täta mellan bostad och vind känns som ett väldigt stort projekt och borde inte vara nödvändigt om man har en avfuktare på vinden. Vet däremot inte om man bör göra något åt den påväxten som finns idag!?
Du har ju inte gett så mycket detaljer, men du får upp fukt från bostadsluften. Se över ventilationen ytterligare, mer tilluft vid behov och bättre frånluft med kontinuerlig drift. Sen finns det bättre isolering till vindsbjälklaget som kan transportera fult likt torv och kutterspån gjorde tidigare, ekofiber till exempel.

Lite påväxt är inte farligt eller ovanligt där man ruckat på miljön genom isolering och byte av värmekälla. Men det är ju bra att hålla koll så man inte har ett pågående problem, det bästa är ju att göra en sak i taget när man förändrar så man vet vad som är orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.