Jag ska regla ner innertaket över hela entreplanet i vårat radhus. Ca 75kvm.

Taket består idag av lättbetongblock, (Siporex).
Jag vill sänka så lite som möjligt och har en tanke på att regla med 28x70, och glesa cc45 , sedan skruva upp gipsskivor som ska spacklas för plant tak med spotlights i.

Reglarna tänker jag både limma och skruva med lättbetongskruv. (Betongblocken är 150mm tjocka)

Räcker det med 41mm luftspalt för ledspottar, behöver man ens ta hänsyn till avstånd för ledspottar? (Jag har ingen aning)

Tips på bra spotlights tar jag gärna emot!
Dimbara givetvis

Jag har fått offerter på 80.000 kr - 127.000kr
Vilket jag tycker är asdyrt... så jag gör relingen själv och tar in en elektriker som får dra och koppla allt.

Synpunkter och tips?

Om du gör det bara för att sätta spottar tycker jag du slänger pengarna i sjön totalt. Det kommer säkert kosta en hel del , minst i lägre spannet av de offerter du fått in...

• Gilla
Pin
  • Laddar…

Bästa svaret

Fulkemisten
Ja, det låter rätt billigt med dina offerter för det man får. Men som @Jonatan79 säger så är det hela en asdyr historia.

Betänk följande på 75 kvm.
Gips: 3500-4000 SEK vid pris på 50-60 SEK/kvm
Reglar och gles, 300-400 meter: 6000-8000 SEK vid meterpris på i snitt 20 SEK
Spackel, 20 kg (om det räcker): 500 SEK
Skarvremsor: 100-200 meter beroende på skivstorlek: 150-500 SEK beroende på typ.
Skruv, både gipsskruv och för att fästa reglar och gles, 1500 stycken: Åtminstone 1000 SEK beroende på typ.
Plugg för lättbetong 300-500 stycken: 500-1500 SEK beroende på typ/kvalitet och vad som funkar i ditt tak.
Lim, typ PL400?: 500-1000 SEK
Takfärg: 1000-2000 SEK
Latexfog: 500 SEK
Taklister + snickerifärg, typ 50 m (hade 90 meter list i min källare på knappt 70 kvm, men det var inklusive dörrfoder och golvlist): 3000-5000 SEK beroende på kvalitet och dimension.
Spotlights 20-40 stycken? (hur många ska du ha): 4000-20000 SEK, vid pris mellan 200-500 SEK styck.
Tråd samt slang till spotlights och klammer för slangen, 100-200 meter lågt räknat: 2000-4000 vid 10 SEK/m för dubbel tråd.
Drivdon till spotlights, 5 st?: 2500-5000 SEK

Då landar man på 27 000-45 000 SEK beroende på materialval. Lägg på 10% för förbrukningsartiklar så som byggplast, damsugarpåsar, penslar/rollers, slippapper, hyra av skivlyft osv osv. Sen ska du åka och handla alltihop också.

Till sist ska du stå och göra alltihop ovanför huvudet, bland annat borra 200-500 hål, lyfta 600 kg gips och spackla och slipa 75 kvm, vad har du för takhöjd? Jag hade lejt bort detta...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja att det kommer kosta pengar är jag medveten om. Jag måste spara in där jag kan och då reglar jag ,gipsar, spacklar och målar själv. Offerter från enbart elektriker kommer tas in.

Nu var frågan inte om jag kastar pengar i sjön eller inte utan om reglingen och min plan kring konstruktion av taket är genomförbar.

Fulkemisten
M Macheengun skrev:
Nu var frågan inte om jag kastar pengar i sjön eller inte utan om reglingen och min plan kring konstruktion av taket är genomförbar.
Helt genomförbar såklart, det verkar som en rimlig plan. Pengar i sjön har jag aldrig sagt, däremot tycker jag mellanskillnaden är rätt liten mellan materialkostnad och att leja bort arbetet, men där gör man som man vill.
41 mm luftspalt för ledspottar är absolut tillräckligt, har själv 28 mm + 13 mm skivtjocklek.

Jag rekomenderar dig att välja spottar först så du vet att de klarar spalten på 28 mm.

• Gilla
Macheengun
  • Laddar…
Som sagt, det finns spottar som både kräver en viss tilltagen luftspalt även om de är LED och andra som inte kräver någon alls. Dessutom så varierar de en hel del i pris och till viss del funktion, så börja absolut med att bestämma dig för vilken modell du vill ha, var de ska placeras och hur de ska styras/grupperas. Då får du dels fram kraven på luftspalt, men du får också reda på vilka drivdon du ska ha och vilka krav det finns på placering och lednings-dimensioner de kräver.

När du har detta klart för dig så har du underlag nog att börja be om offert från elektriker och diskutera arbetsfördelningen.
Det är *inte* alla som accepterar att koppla in saker som kunden har dragit.
Men, med "rätt" elektriker kan du dels förhoppningsvis få ett antal bra tips och förslag på hur du bäst drar dina slangar och få hjälp med inköpet av material till bra pris.

(Själv gjorde jag om kök/vardagsrum på 70m2 med 32 spottar för ett antal år sedan och elektrikern var mest tacksam att jag gjorde slang-dragningen i taket mestadels själv, men han stod för allt material och vi projekterade dragningen tillsammans, vilket resulterade i ett antal meter sparad slang.)

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Helt genomförbar såklart, det verkar som en rimlig plan. Pengar i sjön har jag aldrig sagt, däremot tycker jag mellanskillnaden är rätt liten mellan materialkostnad och att leja bort arbetet, men där gör man som man vill.
41 mm luftspalt för ledspottar är absolut tillräckligt, har själv 28 mm + 13 mm skivtjocklek.
Nej, jag syftade på första inlägget! Tack för ett utförligt svar ! Som sagt jag måste spara in där jag kan.. vi totalrenoverar ett hus och tydligen kostar det en jvla massa pengar
Plant gipsat tak med spottar är något som vi absolut ska ha för våran vision med öppen planlösning, taklister ska vi ej ha. Utan kör med en rörelsefog mot väggarna. Och ja absolut.. skruva några tusen gipsskruv är drygt... så jag hyr en skruvautomat. Plugg tänkte jag skippa, då det finns fina grovgängade lättbetongskruv , därav tänker jag limma också. Eventuellt att jag pluggar var 3e skruv?

M Macheengun skrev:
Nej, jag syftade på första inlägget! Tack för ett utförligt svar ! Som sagt jag måste spara in där jag kan.. vi totalrenoverar ett hus och tydligen kostar det en jvla massa pengar
Plant gipsat tak med spottar är något som vi absolut ska ha för våran vision med öppen planlösning, taklister ska vi ej ha. Utan kör med en rörelsefog mot väggarna. Och ja absolut.. skruva några tusen gipsskruv är drygt... så jag hyr en skruvautomat. Plugg tänkte jag skippa, då det finns fina grovgängade lättbetongskruv , därav tänker jag limma också. Eventuellt att jag pluggar var 3e skruv?
Anslutning mellan vägg och tak finns rätt mycket skrivet om. Vissa hävdar att det inte går att få till utan att det spricker. Vi har byggt trähus med släta gipstak utan lister. Jag lejde bort all spackling och målarna satte en speciell rämsa i vinkeln, ej mjukfog. Blev riktigt snyggt och har under snart ett år inte spruckit någon stans i hela huset.

• Gilla
Macheengun
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, det finns spottar som både kräver en viss tilltagen luftspalt även om de är LED och andra som inte kräver någon alls. Dessutom så varierar de en hel del i pris och till viss del funktion, så börja absolut med att bestämma dig för vilken modell du vill ha, var de ska placeras och hur de ska styras/grupperas. Då får du dels fram kraven på luftspalt, men du får också reda på vilka drivdon du ska ha och vilka krav det finns på placering och lednings-dimensioner de kräver.

När du har detta klart för dig så har du underlag nog att börja be om offert från elektriker och diskutera arbetsfördelningen.
Det är *inte* alla som accepterar att koppla in saker som kunden har dragit.
Men, med "rätt" elektriker kan du dels förhoppningsvis få ett antal bra tips och förslag på hur du bäst drar dina slangar och få hjälp med inköpet av material till bra pris.

(Själv gjorde jag om kök/vardagsrum på 70m2 med 32 spottar för ett antal år sedan och elektrikern var mest tacksam att jag gjorde slang-dragningen i taket mestadels själv, men han stod för allt material och vi projekterade dragningen tillsammans, vilket resulterade i ett antal meter sparad slang.)
Ja det känns ju som en djungel att välja spottar... elektrikern får dra allt som behövs. Jag kommer enbart regla, borra hål för slangar där han vill ha dem. Sedan gipsa och märka upp var han ska borra för infällning.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.