Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna tingest sitter på ett Myresjöhus, byggt 1980. Som legitimerad klåpare vet jag inte vad den ska göra, men misstänker att det är en sorts frånluftsventil. Däremot verkar den inte göra något alls. I badrummet och grovköket på bottenvåningen sitter ventiler som helt saknar drag. Kan någon vänlig själ förklara vad som hander?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar! Tror inte att den har med köksfläkten att göra. Plaströret kommer från källaren där gaspannan står. Röken/kondensen du ser är från pannan. Vet du hur man kan kontrollera om fläkten är avslagen/trasig?
Du ska känna att det blåser ut från fläkten, gör det inte det kan det va fel på strömmatningen eller så har fläkten skurit.Måns Hedberg skrev:
Öppnar du lådan så du ser fläkthjulet ska det gå lätt att snurra för hand.
Lycka till
Varför tror du inte att den har med köksfläkten att göra. Har du ytterligare en kåpa på taket till köksfläkten. I vissa system är takfläkten integrerad med köksfläkten. Ökar man vredet vid köksfläktet så ökar hastigheten på takfläkten. Du har väl ett Frånluftssystem som innebär att fläkten på taket ska gå hela tiden. Det ska vara lite undertryck i huset som gör att frisk luft sugs in i huset. Fungerar den inte blir luften instängd i huset och det blir kvalmigt. Du kan också börja få kondens på fönster som du inte har haft innan. Du kan tillfälligt lösa det genom att låta köksfläkten gå lite. Men suget från badrum och tvättstuga minskar och det blir fuktigare.Måns Hedberg skrev:
Vart kan man köpa en sådan hiv som sitter på taket...M Måns Hedberg skrev:[bild]
Denna tingest sitter på ett Myresjöhus, byggt 1980. Som legitimerad klåpare vet jag inte vad den ska göra, men misstänker att det är en sorts frånluftsventil. Däremot verkar den inte göra något alls. I badrummet och grovköket på bottenvåningen sitter ventiler som helt saknar drag. Kan någon vänlig själ förklara vad som hander?
Vart kan man köpa en sådan den jag har är uppfostrad måste byta den.. tackar för svar snarastM Måns Hedberg skrev:[bild]
Jag tror att det kallas för alliansfläkt när man via ett vred vi spisen ökar fläktens varvtal för att öka utsuget från spiskåpan. Det är dock inte ovanligt att hemmafixare byter till ett ikeakök och sätter in en egen fläkt och missar helt funktionen med fläkten på taket.
De huvar jag sett som ser ut sådär har många ggr varit inkopplade med stickpropp inne i huven, så det är bara att öppna huven och kolla om det är någon spänning i uttaget.
De huvar jag sett som ser ut sådär har många ggr varit inkopplade med stickpropp inne i huven, så det är bara att öppna huven och kolla om det är någon spänning i uttaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden