Som rubriken lyder har jag upptäckt att innertaket på kallvinden har utsatts för fukt/kondens(se bilder). Jag vet inte hur länge det har varit så men gissar att det har utvecklats över en längre tid (ca 5-10år). Huset är från -72 och har aldrig lagt om taket tidigare. Min tanke är att lägga om taket och byta den råsponten som har blivit utsatt för fukt. Men hur ska jag göra för att förhindra att problemet inte uppstår igen efter att jag lagt om taket? Ska man installera något sorts ventilationssystem?
det finns flera mögelstopp monterade i taket samt ventiler i bägge gavlar. Dock är den ena igentäppt av någon sorts vindpapp eller liknande. Vill ju inte att det nya taket ska drabbas av samma problem :/
Har ni några tips?