Vi vill sätta in en kamin i vårt hus (1,5 plan tegeltak 38 grader lutning). Det svåraste har varit att hitta rätt placering av kaminen och samtidigt få skorstensdragningen att fungera.

Vi har nu en plats som både min fru och jag gillar. Problemet är att skorstenen kommer att gå igenom en bit av en takkupa på övervåningen. En kamininstallatör avrådde starkt från den placeringen och sa att det skulle krävas en plåtslagare för 20-25 tusen. En annan sa att det skulle gå bra att fixa utan att dra in plåtslagare.

Vad tror ni? Är det nödvändigt med plåtslagare för att säkerställa att det inte blir läckage eller går det att lösa på annat sätt?
Hur pass orolig borde man vara för eventuellt framtida läckage om man drar skorstenen delvis genom takkupan?

Skorstenen skulle alltså gå genom vinkeln mellan huvudtaket & takkupa?

Det tror jag kommer bli fult samt svårt att få tätt.

Vissa skorstenar så finns det vinklar så att skorstenen tex kan följa ett lutande (inne/vinds)tak, man kan även låta skorstenen gå på utsidan av huset om eldstaden står mot yttervägg.

https://www.brasvarmeforeningen.se/konsument/val-av-eldstad/saker-skorsten/
https://storamuroputs.se/Skorstenar
https://eldabutiken.se/skorstenar/
https://www.akersbergavedspisar.se/skorstenar/28-rorskorstenar/nvi-skorstenssystem

Vad är det för tak på kupan?

Skorstenen skulle alltså gå genom vinkeln mellan huvudtaket & takkupa?
Det tror jag kommer bli fult samt svårt att få tätt.
Ja, det är tanken med denna lösning. Vad gäller utseendet ser det ok ut på ett annat likadant hus (kedjehus) som har den lösningen.

Men ev. otäthet verkar spontant vara den största risken. Vad skulle du säga att man bör göra för att få det tätt i det läget?

Jag undrar nämligen om den ena hantverkaren är lite för optimistisk.

Vad är det för tak på kupan?
Plåttak.

A
Kan ni höra er för med ägaren till huset som har skorsten på samma sätt som ni vill, och fråga hur denne gick till väga för att få det tätt mellan tak och skorsten?

Rickard.
Bilder med en enkel skiss på planerad placering behövs nog för att du ska kunna få några riktigt bra svar.

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Kan ni höra er för med ägaren till huset som har skorsten på samma sätt som ni vill, och fråga hur denne gick till väga för att få det tätt mellan tak och skorsten?
Jag ska försöka höra med dem hur de gjorde. Vet ju inte om de haft problem eller inte.

På ena bilden är grannens skorsten precis intill takkupan där man måste ha behövt gå genom plåten.

På den andra är vår takkupa och tak utan skorsten än så länge.

• Skorsten intill en takkupa som genomgått plåtarbete på ett röd-orange tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takkupa på ett rött tegeltak utan skorsten, visas nära takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med ägaren till ett likadant hus där man dragit skorstenen genom en del av takkupan. Han visste inte exakt hur de hade gjort det men sa att de inte hade haft något problem med läckage eller liknande. Det verkar inte som någon extra plåtslagare var inblandad.

Ingen som tror det bör vara någon jätterisk för läckage vid ett sådant montage? Plåtis kanske inte ens behöver komma?

Jag som är plåtslagare är nog lite partisk, men har gjort iordning efter några skorstensmontörer.... O sett resultat efter fler, så jag undrar hur flera av dem sover på nätterna..... Jag skulle iallafall ringa en plåtslagare och få ett pris

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det låter ju ganska illa. Verkar det som ett svårt montage för en som inte är plåtslagare tror du? Och med risk för framtida läckor?

Kan jag kolla med plåtslagaren efter att de installerat skorstenen eller borde det göras i samband med installationen av skorstenen?

Jag tyckte 20-25 tusen lät väldigt dyrt för plåtslageriarbetet som en kamininstallatör föreslog - men jag har inte så stor koll på hur mycket arbete som verkligen skulle behövas. Tycker du det låter rimligt?

Ursäkta lite många frågor på en gång kanske, men trevligt att få språka med en riktig plåtslagare!

Om den hamnar precis i brottet mellan kupa och tak så är det inte helt enkelt att få ihop. Har sett lite för många klipp och klistra lösningar från skorstensmontörer, men dom får säkert ihop det men det är sällan vackert och inget som jag skulle vilja lämna garanti på..

Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
inget som jag skulle vilja lämna garanti på..
Det är väl därför dom aldrig (vad jag vet, finns säkert nått undantag) lämnar garanti på täthet över huvud taget. Ogillar sättet dom jobbar på då det lämnar kunden helt i händerna på just den montören man råkar få.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.