Det gamla innertaket ser ut så här:
Vit takpanel i ett rum under renovering med synliga skarvar och spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti ser det ut så här:
Ett skadat innertak med exponerade träreglar och synliga skarvar mellan gamla takplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte sätta upp sån här panel:
https://www.byggmax.se/tak-väggpanel-10mm-vit-p10283

1. Kan jag sätta panelen direkt på det gamla taket?
Eller finns det risk för att allt rasar?

2. Tror ni det går reglar längs med skarvarna i det gamla taket?

3. Bör jag försöka pricka reglarna när jag skruvar/spikar upp panelen, eller fäster det bra ändå i det gamla taket?

4. Spelar det någon roll i vilken riktning man lägger panelen?
Tror nämligen det skulle bli snyggare att lägga det på andra ledden jämfört med gamla taket.

5. Skulle ni rekommendera skruv eller spik, och varför?

Tack! :)

Mats-S
L Lego Pusselsson skrev:
Bör jag försöka pricka reglarna när jag skruvar/spikar upp panelen, eller fäster det bra ändå i det gamla taket?
Behöver nog veta vad det gamla taket består av för material?
Det är avgörande för svaret på övriga frågor :-)

Tror du får riva ner det gamla taket det är gjort av tunn masonit med smala ribbor i kanterna inte mycket att skruva i vanligt på sjuttiotalet sitter kanske direkt på takstolar cc 120 i så fall fr du sätta glespanel först

Bo arnold Bo arnold skrev:
Tror du får riva ner det gamla taket det är gjort av tunn masonit med smala ribbor i kanterna inte mycket att skruva i vanligt på sjuttiotalet sitter kanske direkt på takstolar cc 120 i så fall fr du sätta glespanel först
Kan jag inte fästa takpanelen i takstolarna genom att skruva rakt igenom det gamla innertaket och in i takstolarna?

Som jag sa är det gamla taket inte mycket att fästa i men kanske går i de tunna kantlisterna att vara sätta panelen i takstolarna går väl inte men har du kollat det kanske finns glespanel på cc 40 under i så fall har du att skruva i

Som jag sa är det gamla taket inte mycket att fästa i men kanske går i de tunna kantlisterna att vara sätta panelen i takstolarna går väl inte men har du kollat det kanske finns glespanel på cc 40 under i så fall har du att skruva i
Förlåt men varför går inte det? Förklara gärna. Är 120 cc för långt emellan skruvarna när det gäller panel?

Har exakt samma innertak och ställde liknande fråga fast det gällde gipstak i badrum.
Det är som sagt 2 masonitskivor med nått mellan, man ser tydligare på din bild än vad jag lyckats riva fram hemma.

Det där är en s.k. Fuskpanel i 10 mm mdf måste skruvas mycket tätare annars kommer den att rada ner du kan förstås använda en vanlig spontad furupanel den klarar 120

• Gilla
Matthias Svensson
  • Laddar…
Sådana här tak kan slå sig ganska mycket p g a fukt. Kan bli ganska tråkigt resultat av att fästa panel utanpå detta. Mvh

Det där är en s.k. Fuskpanel i 10 mm mdf måste skruvas mycket tätare annars kommer den att rada ner du kan förstås använda en vanlig spontad furupanel den klarar 120
Tack! Hmm konstigt, ser inte att det står på Byggmax vilket material det är. Jag hittade andra på k-rauta nu som är furu, de är dessutom 4.2 meter så jag slipper skarva, det borde ju vara bra och smidigt:
https://www.k-rauta.se/produkt/panel-12x95x4200-furu-trend-parl-ta-vit/7040431939572
Tror du det håller om jag sätter upp dessa utanpå gamla taket? Kan ju skruva både 120cc i takstolarna och i spontarna på gamla takets långsidor för de paneler som går precis vid dem.

M Micke R. skrev:
Sådana här tak kan slå sig ganska mycket p g a fukt. Kan bli ganska tråkigt resultat av att fästa panel utanpå detta. Mvh
Menar du om det kommer in vatten från yttertaket, genom vinden, vidare ned genom all isolering och sedan på gamla innertaket, så det sväller så mycket att panelen trycks ned så långt att skruvarna släpper från takstolarna? Känns väl som jag har större problem än panelen isåfall? Eller missförstår jag? Finns det någon annan risk som du syftar på? Tack.

Borde fungera det är ju en äkta panel som läggs bräda för bräda blir ju många fästpunkter

• Gilla
Lego Pusselsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.