Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Håller taket i missionshuset på att ramla ner!?

1. S
    Medlem · 26 inlägg
    Hej!
    Fick så bra svar sist jag bad om råd härinne så provar igen.
    Vi har ett missionshus från 20-talet och nu när vi tar bort tretex?-skivorna för att få fram paneltaket under så märker vi att det bågnar. Massor. Sponten har till och med spårat ur på vissa ställen. Rummet är ca 110m2 stort. Man kan delvis trycka upp bräderna för hand tills det tar stopp. Under taket kan jag se riktigt gammalt tidningspapper och det trillar ner en del typ fint sågspån? när jag trycker på taket. Yttertaket är omlagt för ca 2 år sedan. Är total nybörjare på renovering, så frågar er: Vad sjutton gör man åt det här? Måste man byta hela innertaket? Kan man spika fast på något sätt? Tusen tack på förhand!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210226_171400.jpg
    20210226_171417.jpg
    20210226_171519.jpg
    r
    20210226_171900.jpg
    20210226_171341.jpg
    20210226_171437.jpg

Redigerat 26 feb 2021 17:35
  2. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 468 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Först, jag kan endast spekulera här, det här måste ses på plats för att vara säker på korrekta svar.

Jag tror helt klart att innertaket går att återställa, men det krävs en hel del jobb antar jag.
    Det ser helt klart ut som att innertaket har släppt från ströläkten/takstolarna som det är fäst i. Kanske är boven i dramat det andra innertaket av tretexskivor som varit beroende av att hänga i det gamla innertaket, dvs man har inte fäst det genom det första innertaket och fram till takstolarna/ströläkten (?)
    Det blir inte sämre av att ni river tretextaket nu, eftersom ni avlastar den hängande tyngden på innertaket i trä.

Eftersom du skriver att det går att trycka upp innertaket så bör ju det gå att fästa upp det dikt an takstolar/ströläkt igen, genom att skruva fast det i takstolar/bärläkt och därmed ta bort hänget. Taket ser ju väldigt mörkt ut, så om ni vitlaserar det efter allt skruvande så kommer skruvskallarna inte att synas så mycket.
    Om detta förekommer där det är extremt mycket häng, så ska dom springorna gå igen när ni fäster tillbaka taket. Eventuellt måste ni korrigera flera panelbrädor i sidled, så att ni jämnar ut en extrem springa till fler panelskarvar. Ni måste ta återskruvningen med finess, utgå från dom yttre panelbrädorna som ligger dikt an, och se till att få en jämn fördelning till centrumbrädan som hänger mest. Gör så sektion för sektion där ni har häng. Tålamod är nyckelordet här ...:sweat:

Men ni behöver absolut inte riva ner paneltaket, jag är 100% säker på att det går att fixa till ... trots att jag inte har sett det på plats :cool:

Som kuriosa
    Det var vanligt på 20-30 talet med tidningspapper under kutterspånet. När jag renoverade mitt sommarhus från 1929 så frigjorde vi en kulturskatt med gamla tidningar. Hela ackordet gick åt fanders när vi började läsa gamla tidningar istället för att jobba :crysmile:

Redigerat 26 feb 2021 19:04
    • Laddar…
  3. S
    Medlem · 26 inlägg
    STORT tack för ditt utförliga svar! Förstår att det måste ses innan man kan ge några klara besked men ditt svar och dina tips lugnar mig lite ändå (och jag gör mig beredd för århundradets tålamodsprövning)
    Haha, jag stod med ficklampan förut och försökte läsa det lilla man kan se av tidningen som sticker ut så detta bådar inte gott.. :crysmile:

4. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 713 inlägg

Oldboy

Medlem
    Tidningarna agerar vindskydd och spånskydd. Dvs dels att det inte ska blåsa fritt genom spånet och dels att förhindra att spånet ramlar ner.

Att det är så stora springor att sponten släppt beror förmodligen på att det nu är permanentuppvärmt till modern std. Då blir det väldigt torrt inne och träet torkar/krymper. Alla gamla kyrkor och missionshus har aldrig varit tänkta att värmas upp så kraftigt. Har ni tur så går springorna ihop tillräckligt mkt när brädorna spikas upp på plats igen, precis som föregående inlägg nämnde.

Treetex-skivorna har fungerat som extra isolering och vindskydd, och spånskydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.