Hallå hallå! Detta är mitt första inlägg här på forumet även om jag har kollat runt under en längre tid. Men nu har jag ett problem som jag inte riktigt hittat lösningen på.

Jag och sambo köpte vårt första lilla hus i somras och har renoverat satan för att få till det innan vi fick en liten knodd.

Huset är byggt 1938, ventilationen är självdrag. Vi har paxfläkt i badrummet och kamin som suger en del luft. Det har tidigare varit sommarhus så ingen har bott här på vintern. Det ligger papp samt ca. 20 cm isolering mellan innertak och vind.

Men, nu börjar det hända grejer på vinden. Det börjar bli påväxt där uppe. Inga mängder än så länge men jag vill vara steget före och fixa problemet innan det blir för stort. Jag har gått på med mögeltvätt samt tätat vindsluckan ordentligt. Vinden är inte stor, ca 70kvm.

Nu funderar jag på att sätta in en avfuktare. Torrbollen modell xl som jag gör själv. Är det rimligt att täta de två ventilerna på vinden för att slippa avfukta hela kommunen? Eller kommer jag förvärra problemet? Det finns tyvärr inte plats i budgeten att sätta in ordentlig avfuktare.

Redigerat:
Stoppa fukten som kommer ifrån boytorna först. Är innertaken täta?

• Gilla
claym
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stoppa fukten som kommer ifrån boytorna först. Är innertaken täta?
Innertaket är inte helt tätt, pärlspont som det är. Känns som ett stort jobb att riva bort isoleringen och sätta igen taket ovanifrån. Jag har funderat på att lägga på ytterligare isolering på vinden för att stoppa värmen. Kan det vara ett alternativ tro?

Lasse An Lasse An skrev:
Innertaket är inte helt tätt, pärlspont som det är. Känns som ett stort jobb att riva bort isoleringen och sätta igen taket ovanifrån. Jag har funderat på att lägga på ytterligare isolering på vinden för att stoppa värmen. Kan det vara ett alternativ tro?

Mer isolering kommer troligtvis förvärra situationen. Du måste ventilera bostadsytan bättre så att inte fuktig luft kommer upp på vinden.

påväxt på kallvindar är väldigt lurigt och svårt. Det finns många sätt som man kanske kan lösa grundproblemet på men att hitta rätt är lurigt. Jag hade som sagt börjar med att förbättra ventilationen i bostadsytan och se vad som händer.

vi har liknande situation och jag satte in en fläkt på skorstenen som suger konstant. Påväxten har avstannat just nu (för se om det håller ), ventilationen i bostadsytan har blivit väldigt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.