Noramasen
Noramasen: [citat] Förr så spikade man också alltid i toppen även på trp, och det var ju på grund av att spiken släpper och packningen inte var av bästa kvalité med dagens packningar att jämföra. Då var det packning av gummi och den tål inte uv strålning på samma sätt som dagens epdm packning. (än så länge är bäst att tillägga;)) Anledningen till att skruva i dalen är egentligen inget
22 svar · 17,0k läst
·
JLyck
JLyck: Lösningen blev att vi sänkte ner taket i den rutan, satte upp några skivor med huntonit och la en smyglist runt skarven som blev. Ser numera ut som en vindslucka. Tack!
2 svar · 5,0k läst
·
N
Nybyggarn16: Underligt värre? Jag bor i helt nybyggt och har enbart nån planka på takfoten som jag har likadant på:( ?? Grymt om någon ville tipsa
1 svar · 2,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Nej, laga epdm är svårt och riskabelt. Det finns vissa lagningskitt att köpa till små hål. Skära upp tät duk gör man bara inte och att det står kvar vatten på taket gör absolut ingenting bara det är tätt.
1 svar · 3,6k läst
Noramasen
Noramasen: Den där "plåten" som har släppt i färgen är förmodligen en blyplåt och den är lätt att forma, och förmodligen är den formad efter vindskivan och därmed är det minimal risk för läckage. Den svarta vindskiveplåten sitter mest över blyplåten av kosmetiskt skäl. Den lite trasiga pannan är nog ingen större risk för läckage, men byt gärna ut den ifall det finns någon över, men
6 svar · 2,5k läst
·
Sjöhästen
Sjöhästen: Tack för svar. Det var inte så enkelt som jag hoppats då... Får kanske ta hit en konstruktör som får titta/räkna på det.
3 svar · 2,0k läst
·
H
HHHHhenrik: Funderar på om någon har bra idé eller kunskap ang att förstärka och hur man förstärker på bästa sätt .. takstolarna har en spännvid på 14m.. dom har ”satt” sig i något på mitten , dom har satt för små lasskor.. Har en idé om att lägga en ny underram på den befintliga och spika ihop dessa med bleck och sedan kapa i gamla underram ...kan det vara ett sätt, vart stärker man
0 svar · 2,3k läst
·
G
guggen: Om ni vill ha någon form av hygriskopiskt eller "genomsläppligt" material, dvs inte spruta med plast, så är de bättre materialen i princip likvärdiga ur isolersynpunkt. Jag tänker då på mineralull, träfiber, lin etc. Utförandet är viktigare än materialet skulle jag vilja påstå. Ev kan ni komma undan med att skippa luftspalt med tex träfiber, men det beror på hur taket är
5 svar · 2,0k läst
E
Eyerash: Svärfar har istället för betongpannor, eternitpannor och Öl-board som nämnt ovan. På hans gata har ingen bytt tak ännu (1972) så det känns ju som om det ligger logik i att pannornas porer börjar släppa vatten efter ett tag. Kanske måla kan göra mycket? Hans masonit är dock helt intakt. Ska själv byta mitt tak nu från 1960. Finns inte på kartan att trots ingen större läcka, inte
34 svar · 36,2k läst
·
X
xph: Härlig idé! Hade gärna gjort samma sak, men har lite för lite takhöjd på vinden. jag hade skruvar upp horisontala reglar på takstolarna, och sedan skruvat skivorna inde reglarna. och alltid och jämt tänka på skruvlängder, så man inte riskerar att punktera utåt. Återkom gärna med foton :) [citat]
1 svar · 3,4k läst
·
Adam Plåt 87
Adam Plåt 87: Tror det är planja flex, finns tyvärr inte kvar i sortimentet...
3 svar · 3,1k läst
·
M
molnet55: Tack igen för bra råd.
20 svar · 2,0k läst
M
mangeroffe: Hej, är i färd med att regla upp en vägg mot ett snedtak. Jag tänkte först regla mellan takstolarna på samma vi som när man kortlar istället för att spika reglarna på insidan av takstolarna. Men, sedan slog det mig att det kanske är dumt om det blir mycket rörelse i materialet? Kan man isf köra vinkeljärn och lite rörelsemån eller oroar jag mig i onödan? Regeldimensionen är
0 svar · 1,5k läst
W
Widarsilje: Finns tunnare renoveringsgips som inte är tjockare än 6 mm men du kanske tycker det blir för mycket med. Bygger annars bara 3 mm extra från skivorna du tänker på och de är ju stumma mot eventuella rörelser.
4 svar · 2,1k läst
K
kattparet: [citat] Nämen :) Fast jag trodde man behövde olja in träet eller nått innan. Måste vara "råspont" det heter, 20 x 120 skulle jag tippa på att det är. Lokala färghandeln har nån linoljefärg som borde passa övrig kulör på väggen. Kunde ju kanske försöka få till något slags "glidskydd" för stegen för ett helsike att klättra upp och låsa upp nuvarande lucka då marken lutar
2 svar · 1,7k läst
L
LPD: Hej forumet. Vi håller på och bygger till ett fritidshus i Roslagen norr om Stockholm och skulle behöva era synpunkter på hur man bäst ventilerar taket eftersom tillbyggnaden med sovrum, kök och badrum ska ha så låg grundvärme ca 13-15 grader som möjligt vintertid. Den nya delen blir invändigt 50 kvm + 25 kvm sovloft och byggs med plintgrund och ryggåskonstruktion. Under råsponten
0 svar · 1,0k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Ska man reklamera detta till firman som gjorde det ? Det var ett år sedan men ändå.
2 svar · 1,9k läst
·
L
Lottath: [citat] Haha, ja jag hoppas på det, då kanske jag inte behöver ha sån panik, såg framför mig att hela huset rasar samman nästa storm,, typ då börjar jag med att ta hit någon som kan täta vi skorstenen så får jag se sen
14 svar · 2,1k läst
·
H
heeggan: Hej! Vi har nyligen köpt ett hus som vi inom kort ska flytta in i. Huset är i vinkel och den ena delen är äldre och har lägre i tak än den andra, även väggarna är något lägre. Den tidigare ägaren moderniserade delen 2005 genom att öppna upp till nocken i mitten och har sedan gjort vindsförråd över de andra delarna (sovrum, badrum osv). Förråden är ganska oåtkomligt och kräver
0 svar · 1,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det golvet jag visade och länkade till i inlägg #3 ovan är FURU GOLVTRÄ B-KVALITE, 26X190 MM ÄNDSPONTAD 169:-/M2 ÅTGÅNG PER M2 CA 5,56 LM SÄLJES I PAKETVIS 3 BRÄDOR/PAKET, TÄCKANDE BREDD PER PAKET=540 MM FINNS I FÖLJANDE LÄNGDER: 3,54 M, 4,14 M, 4,44 M, 4,74 M. Stabilt och väldigt snyggt! Var du köper det beror ju så klart på var i landet du bor.
10 svar · 4,4k läst
·
M
mortimer: Hej Jag ska ge mig i kast med att skrapa bort mossa från min tak inom kort och därefter spruta på Bensaltensid (Bensalkonklorid), . Någon som provat denna skrapan och kan ge ett uttalande om den ? https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/tradgardsskotsel/tradgardsstadning/takskrapa-012842/ /M
4 svar · 1,6k läst
·
M
Mawe85: Vi har lagt marksten (30cm bärlager). Okej. Får kanske testa med en ventil nertill och en upptill. Kanalplast hade jag inte ens funderat på så det kanske är en lösning
6 svar · 3,4k läst
·
surris
surris: En isolerad innerlucka. Känns oerhört konstigt att ha utformat det sådär. Risken nu är ju att det förmodligen blir kondens på insidan samt en avsevärt förhöjd uppvärmningskostnad.
9 svar · 6,4k läst
·
P
Pastorn70: [citat] Nej tyvärr.
2 svar · 1,4k läst
·
J
jonitz: Om jag minns rätt så gick det bra att komma åt med multifunktionsverktyget.
6 svar · 6,8k läst
F
fredrik.johansson: Vänta inte för länge in på våren, för det blir väldigt smutsigt runt omkring. Om du gör det innan bladen på buskar/träd och rabatter slår ut så fastnar inte heller någon smuts på dem eller skadas när du försöker rensa mossrester. jag anlitade tvättfirma, har lovat mig själv att inte ge mig upp på taket för jag har varken grejer eller kunskap att göra det säkert.
3 svar · 3,8k läst
hsd
hsd: Polisanmäl, omgående
2 svar · 1,0k läst
H
HarDrev: Mellan tillbygget och den gamla delen sitter en plåt som går upp åtminstone någon decimeter på den gamla delens fasad och lika långt ut på taket på tillbygget. Sen går även takfoten på den gamla delen ganska långt ut på den tillbyggda delens tak. Jag tror däremot att du kan ha en poäng där med blåsten. Om man kollar på bilden jag la upp i min förra kommentar, på den högra
4 svar · 6,1k läst
·
N
Nyhamn1: Vad tror ni om att ha högre temperatur på ovanvåningen för att få lite snurr på luften i luftspalten och kattvindarna. Har haft ca 13c under hösten.
10 svar · 3,3k läst
E
epw: [citat] Det måste varit ett betydligt mindre och flackare tak än detta. Det du beskrivet täcker ju knappt matrial och ställkostnader.
14 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.