Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Dimensioner på takstolar, valmat plåttak.

1. C
    Medlem · 1 inlägg

castorfiber

Medlem
    Hej på er!
    Jag har börjat skissa på en inglasad veranda med påtänkt valmat plåttak. Aldrig byggt något med valmat tak förut så en hel del frågor dyker upp..

• Är det en rimlig konstruktion sett till takstolar och reglar i taket som jag ritat upp eller har jag missat något väsentligt?

• Vad är rimliga virkesdimensioner ? Nu uppritat med 145-reglar överallt, men skulle nog behöva ändras..Spännvidden är 6000 mm på de tre första takstolarna sett från huset, höjden 500mm vilket ger 10 graders lutning. Valmningen utåt har en lutning på ca 15 grader. Spännvidden på de bärande hörnreglarna upp mot nock blir då ca 3500mm. CC mått mellan takstolarna 900mm. Att man kan kontakta takstolsleverantör och få offert/mått känner jag till.. Jag tänkte dock fråga här först för att få ett hum.

• Då de båda taksidorna har olika vinklar, 10 och 15 grader antar jag att man justerar takutsprångets längd för att då de båda takfotsbrädorna i liv, i detta fall 300 mm utsprång på kortsidan och ca 200 på långsidan. Är det en rimlig metod, och så man "gör"?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp2.JPG

2. M
    Medlem · kalmar · 61 inlägg

mape366

Medlem

Jag ska i princip göra samma typ av jobb nu till våren. Listade du ut lämpliga dimensioner på ”hip raftern ”? Alltså den långa som går ut till hörnet..

3. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 841 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Du flyttar bara in valmningen längre så du får samma takvinkel runt om. Om det håller maste man veta mera om snömoln och dylikt. Kan du få taklutningen så snön rinner av lättare så håller det med klenare dimensioner. Men jag skulle inte chansa utan gått upp till 45x195

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.