7 091 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Skorsten genom takkupa
Nu har jag varit uppe på taket igen och tagit bilder på lite mer avstånd. Hoppas det kan ge något!
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Tur att dom va billiga i alla fall för det finns ju inte 1 rätt här.
Det där är kan jag tycka att är ett resultat av en dumsnål handling. Varför ska man ens ifrågasätta de som är professionella och vet vilka lösningar som finns. Här hade ni ju fått ett från leverantören ifrågasättande av placering och en lösning på problemet. Jag kan inte annat än om man ska få till ett fullgott och estetiskt resultat bedöma att kostnadsexemplet som gavs är fullt rimligt då skorstenen ligger med denna placering. (Jag kan till och med anse att det är ett billigt pris med tanke på omfattningen. Det kommer att innebära bla. att lyfta på skorstenen och åter dra ner den utanpåliggande av nytt beslag för att det ska bli rätt mot leverantörens egen lösning.) Hur det ser ut med tätheten under plåtvingarna skull vara intressant att se. (Finns det dokumentation på det?) Som jag ser på utsidan av montaget finns inget att ifrågasätta då de använt godkända medel för en fristående yta.
ändå blir tvungna att göra ingrepp som berör denna detalj för att få till ett bra resultat.
Denna panna är skuren utifrån förutsättningarna att ifall den inte var skuren, skulle den ligga hel på plåten och då skulle ett stort glapp bli mellan intilliggande panna. Här ser man betydelsen av att underbeslag och papp är rätt utfört. Och kontaktar ni en plåtslagare så kommer de säkerligen att rätta till även denna detalj då deP PierrePierre skrev:
ändå blir tvungna att göra ingrepp som berör denna detalj för att få till ett bra resultat.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
vill inte göra dig lessen , men det där ser bedrövligt ut .
både estetiskt och funktionsmässigt
har du inte betalat så håll inne pengarna är mitt tips
både estetiskt och funktionsmässigt
har du inte betalat så håll inne pengarna är mitt tips
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Att alltid i alla lägen lita på hantverkar tycker jag nog skulle vara lite naivt då det kan vara väldig skillnad i offerter. Men visst, i efterhand hade det kanske varit bättre att ta in en plåtslagare åtminstone för att avsluta arbetet eller liknande.
Sotaren var däremot nöjd.
Det estetiska bryr jag mig inte så mycket om då det ändå inte syns.
Men jag vill givetvis inte att det ska läcka.
Håller nu på att skriva till firman och be dem komma tillbaka och åtminstone fixa ett längre skorstensbeslag som går ner ut i dalen på tegelpannorna och inte lämnar ett stort mellanrum. Det fick jag som rekommendation av en plåtslagare.
Sotaren var däremot nöjd.
Det estetiska bryr jag mig inte så mycket om då det ändå inte syns.
Men jag vill givetvis inte att det ska läcka.
Håller nu på att skriva till firman och be dem komma tillbaka och åtminstone fixa ett längre skorstensbeslag som går ner ut i dalen på tegelpannorna och inte lämnar ett stort mellanrum. Det fick jag som rekommendation av en plåtslagare.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Dom här skorstenarna är ju något massa olika firmor köper in och ska monteras enligt anvisning.
Dom är inte god tjänad att montera på detta sättet så garanti från tillverkaren är ju att glömma.
Risk för att du kommer få problem i framtiden är jätte stor även om de ibland kan ta flera år innan skadorna upptäcks.
Dom är inte god tjänad att montera på detta sättet så garanti från tillverkaren är ju att glömma.
Risk för att du kommer få problem i framtiden är jätte stor även om de ibland kan ta flera år innan skadorna upptäcks.
Tänkte faktiskt ta en titt i manualen för att se om jag kan hänvisa till något där.
Klicka här för att svara