Jag tänker byta ut våra betongpanna.
På samma gång så ska undertaket fixas till, idag så ligger det underlagspapp på råspont, jag tänker använda underlagsduk.
Bör man plocka bort pappen först eller kan man lägga duken direkt på takpappen, och isåfall, kan man klammra fast den eller ska man spika med pappspik?

Mats-S
F Freddeaberg skrev:
idag så ligger det underlagspapp på råspont, jag tänker använda underlagsduk.
Hej, googlade lite på lösningen med underlagsduk på råspont ... finns vissa varningsflaggor här ...
https://www.byggindustrin.se/alla-nyheter/debatt/tak-varning-for-universallosningar/

När de diffusionsöppna underlagsdukarna till exempel monteras på råspont uppstår ofta problem. Fukttransporten genom råsponten är mycket trögare än genom duken och kan bli en grogrund för mögel.
När man läst det känns det nästan säkrare att lägga på vanlig underlagspapp igen.
Ser du några uppenbara fördelar med underlagsduk? Ditt tak har ju bevisligen mått bra ett antal år med underlagspapp, personligen skulle jag nog kör på devicen "Better Safe than Sorry"och fortsätta med underlagspapp ...

Personligen har jag ingen erfarenhet av underlagsduk, men jag har extremt stor erfarenhet av att bygga tak :-)

Mats-S Mats-S skrev:
Hej, googlade lite på lösningen med underlagsduk på råspont ... finns vissa varningsflaggor här ...
[länk]

När man läst det känns det nästan säkrare att lägga på vanlig underlagspapp igen.
Ser du några uppenbara fördelar med underlagsduk? Ditt tak har ju bevisligen mått bra ett antal år med underlagspapp, personligen skulle jag nog kör på devicen "Better Safe than Sorry"och fortsätta med underlagspapp ...

Personligen har jag ingen erfarenhet av underlagsduk, men jag har extremt stor erfarenhet av att bygga tak :)
Jag har inte tänkt mej en diffosionsöppen duk utan en tät

Mats-S
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.