M
Mr perfekt: [citat] Den plåten du pratar om ska ligga under en bit på takpappen,sen går den till hängrännan,Den är till för att leda kondensvatten ner i hängrännan,Men du ska även ha en remsa papp under takfotsplåten,för plåt avger kondens vid fuktigt väder,den pappremsan är till för att skydda råsponten,vill du spara på jobbet med pappen så gå runt o knacka på råsponten o lyssna om
10 svar · 6,3k läst
·
L
lantzen: [citat] Perfekt, stort tack för hjälpen!!
4 svar · 1,7k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Japp, det är nästan storm här... Det kanske är så "enkelt" som att pannorna lyfter... Hmmm... Weird.
4 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Järnsulfaten fäller ju som roströd järnhydroxid-oxid på cement så inte en bra idé att spruta på eternit. Takrent och liknande produkter fungerar i sånt måtto att det snabbt dödar mossan. Men har man mycket mossa på taket så kan det behöva upprepade behandlingar för att mossan inte ska hinna växa tillbaka. Jag kör Nilfisk Roof Cleaners rengöringsmedel på eternitfasad och det
1 svar · 6,2k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: [citat] tjäna 250000 nja spara 250000 kanske
8 svar · 5,1k läst
·
Grodden
Grodden: [citat] Spännande! tackar.
6 svar · 3,3k läst
·
S
STORlis: Får du bukt på själva orsaken så går det lämna. Torkar det ur så brukar problemet stanna. Vill du ha mer sinnesro än de du får från fysiska byggåtgärder så finns det en uppsjö med mögelmedel, skydda bara ögon och lungor när du sprutar/penslar på dessa.
2 svar · 1,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Skorstenar som det inte eldas i regelbundet kan gott ha en huv, så klarar sig skorstenskronan längre.
1 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Duk eller Armerad plast som det också kallas monteras t ex på Älvsbyhus och har gjort det sen tidigt 70 tal (kanske ännu tidigare) . Det fungerar om det används på rätt sätt men har såklart nackdelar jämfört med råspont och papp. Inte lika vanligt under pannor dock där har hustillverkarna kört masonit istället inte helt säker varför.
5 svar · 3,2k läst
GoForIt
GoForIt: Hej! Är vinden inspekterbar? Vet ni om det finns någon ångspärr monterad? Det första man misstänker är ju för låg/dålig isoleringsnivå om det ska vara kontinuerligt uppvärmt. Vilket förvärras om ångspärr saknas. Kanske är inte heller självdrag tillräckligt som ventilation? Läckage kan naturligtvis aldrig heller uteslutas. Vad är det för typ av tak?
1 svar · 1,7k läst
Rickard.
Rickard.: Är luckan för sotaren ska den också uppfylla deras krav, långt ifrån alla takfönster som gör det. Hålet (tror det kallas dagermått) ska vara minst 0.6x0.9m och fönster måste kunna öppnas helt ur vägen.
7 svar · 3,0k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: köp en tp20 plåt , samma som ligger på taket och en nibbler ( finns billigt på jula ) Klipp remsor som räcker ner till takfot lägg under den befintliga plåten skruva i gamla hålen . Lite meckigt , men definitivt billigare än att lägga om hela taket
1 svar · 2,2k läst
J
Josul: [citat] Hej, vi har också köpt halleplattan transparent till vår altan. Vad är dina erfarenheter nu när det gått några år? Har du någon bild man kan titta på hur det ser ut? Tacksam för svar MVH Johan
8 svar · 11,1k läst
·
M
Mathsson: Hej, När vinden ligger på hårt så lyfter mina nockplåtar och slår sen mot pannorna. Inte bra för konstruktionen men det låtar framförallt mycket i huset. Frågan är hur jag ska fixa till detta så plåten inte lyfter. En lösning är att sätter långa farmarskruv genom plåten och vidare genom pannan och sen in i läkten. Då kan man få tryck på plåten så den inte kan röra sig.
0 svar · 3,7k läst
·
B
Bjonil: Tack för era synpunkter! Guld värt!
9 svar · 2,2k läst
Watchstrap
Watchstrap: Tack - ja ju mer jag tänker på det så känns det bäst att låta stödbenet vila på golvbjälken. Återstår att se om alla golvbjälkar ligger rakt under takstolarna, men de första 3 gjorde det i alla fall.
4 svar · 2,1k läst
M
Mr perfekt: [citat] Du svara aldrig på mitt pm?
15 svar · 17,6k läst
·
P
Plutus: Om avluftning verkligen är inkopplad så borde det osa avlopp på vinden, om det inte gör det kan man tänka sig att avluftningen blev avsågad vid takbyte och sen har avluftningen varit inkopplad ett tag till det kommunala avloppet kopplades in och avluftningen kopplades bort? Helt klart är ju att man kan inte släppa fuktig avloppsluft på vinden, då blir så där.
13 svar · 9,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: På takkupan är det bäst om nya pappen går in under underlagspappen en bit upp, räkna med att byta lite läkt för att komma åt. Om det oturas och en panna går sönder vill du inte ha in det vattnet mellan papplagrena. Mot väggen får man helt enkelt göra så gott man kan. Egentligen "ska" det vara 30cm uppvik med ett plåtbeslag över som täcker minst 20cm av dom men på renovering
2 svar · 3,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det är bra att ha en vind till installationer! Hygrometer är nog mest placebo för att ni som ägare ska vara lugna, vinden verkar vara i gott och torrt skick :D!
4 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan85: [citat] Synd. Då får man ta en road trip till Polen när det beger sig att byta taket och lättade restriktioner. Men hittar ni någon hör av er!
2 svar · 1,7k läst
AXS
AXS: [citat] Du skruvar ovanifrån.
7 svar · 2,5k läst
·
GoForIt
GoForIt: Är takfoten normalt öppen? Finns det risk för ex. yrsnö när du nu ska isolera yttertaket?
2 svar · 1,2k läst
·
Isakare
Isakare: I de flesta byggnader med platta tak går rören invändigt. Men byt ut röret till avloppsrör i plast.
1 svar · 1,3k läst
L
Leafy: [citat] Nej precis och som jag skrev innan så var det kanske bra att de aldrig började använda den centraldammsugaren, jag låger den vara med för det känns utdaterat att ens ha en sån så röret får heöt sonika bara vara kvar i väggen
26 svar · 4,0k läst
·
C
ChristerD: Hur gjorde du till slut?
13 svar · 21,0k läst
·
E
EmilÖrn: Tyvärr har vårt 30-tals hus bytt från 2 kupigt tegel till enkupiga betongpannor för ca 15 år sedan. Betongen har en tydlig tidsgräns - så behåll era tegel tak, lägg om dem istället och komplettera med väderbitet tegel (från andra som redan ”lurats”)... anser jag. Men underlagspapp, plåt och vindskivor har olika livstid såklart - läs på, ställ frågor i oberoende forum likt
4 svar · 3,8k läst
plåtrickard
plåtrickard: Jag skulle inte skippa luftspalten i vilket fall.. Vad tänker du isolera med?
4 svar · 13,0k läst
·
R
Retrofia: Tack alla för era svar! Huset steg för mycket i pris men nu är jag lite klokare till nästa husvisning
16 svar · 4,6k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Gäller detta tänk även om hantverkare arbetar hos dig? :rofl:
36 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.