Jonatan79
Jonatan79: Shingel är snyggare och enkelt att lägga. Kolla upp det.
2 svar · 1,4k läst
Birgitta H
Birgitta H: [citat] Jag har fått en offert där byte av hängrännor ingick men där vi kom överens om att behålla de befintliga o de drog bort materialkostnaden men inte ngt på arbetskostnaden så jag har påtalat det nu o väntar på svar men funderar vad det ungefär kan handla om .
8 svar · 2,5k läst
M
Mr. Sundqvist: Hej, Som rubriken lyder, håller på att regla upp och göra förvaring av min kallvind. Men ser att det är fuktindikering i spånet runt skarven på ett ventilationsrör samt under mot pappen och träet som innertaket fäster i. Det är inte blött men det känns lite murket på ytan. Vad gör man åt detta? Tacksam för svar! Sundkvist
0 svar · 1,1k läst
·
T
Tompalomp: [citat] Hej, som den nedersta bilden ser vårt nylagda också ut. Är det okej?
9 svar · 7,2k läst
·
Jonathanr
Jonathanr: [citat] Tack för svar Rickard! :-)
3 svar · 834 läst
·
N
Nåttibo: Hej Det är ett tag sedan du skrev , jag är i samma sits och undrar hur du gjorde ? Nu har vi en gammal altan där det finns #balkskor" som är fästa i teglet , men det känns lite osäkert. Har stagat upp taket varje vinter. mvh Göran
1 svar · 6,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det tror jag att det gör:D. Staffans
9 svar · 3,5k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Det är ju jag själv som har mätt på ett 40-tals-hus så... Inte så orolig egentligen då jag ändå måste sala på takstolarna för att kunna använda modern råspont så blir det inte helt bra så får jag väl lösa det då.
42 svar · 12,1k läst
·
A
ati: Lyft några pannor och kika under hur pappen ser ut. Om det verkar bra även där hade jag skjutit på takbyte, onödigt att byta något som fortfarande fungerar felfritt. Kosta istället på er två dunkar med taktvätt och en tryckspruta så blir ni av med all påväxt och återfår orginalfärgen på taket inom något år. Tvätt + målning för den ytan & taklutning går på runt 20-30k i
1 svar · 5,9k läst
·
R
Rödräven78: Hej! vi har liknande plattor på vårt tak, de har legat sedan huset byggdes 1990. Vi har också lite reservpannor liggandes i förrådet och de ser precis som dina annorlunda ut. jag mätte tjockleken på våra reservpannor och jämförde med tjockleken på de som ligger på taket. I princip samma, kanske 1-2 mm tunnare på taket. Så det verkar alltså som att det på våra pannor är ytskiktet
6 svar · 6,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: Vad tillverkare helt utan något som helst garantiansvar skriver om deras produkter litar jag av erfarenhet inte särskilt mycket på ;) Nu tycker jag i och för sig i det här fallet låter rätt rimligt men jag är ändå nyfiken om det var så att det stog att det var okej i exempelvis AMA:n.
7 svar · 2,0k läst
G
gone_fishing: Va bra! Min övre gick inte heller jämt upp, köpte en rad färdigkapade halvpannor upp mot nock. De gamla pannorna (orginal 20 tal, bredare/kortare) gick jämt, omlagt en gång på 50 talet, då bara ny papp/läckt. Finns en myt? att man anpassade takstolar till de pannor som va tänkta att användas förr. Finns många gamla hus där jag bor med nya vittinge/brutna tak som inte ser bra ut,
29 svar · 11,5k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Nej inte utan att räkna på det. Det är tveksamt om du har så mycket att vinna på att jobba med vinden. Det är ju rätt lågt i tak pga lutningen.
1 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag ska säga att min lokala skuttare inte var så pigg på ordet linoljefärg och skeptisk till jobbet vid första kontakt. han gjorde inte sånt. Men jag skickade en bild på mitt plåttak och fick till ett möte på plats. Då kunde jag avdramatisera terminologin och då var det plötsligt inga problem. Jag tror helt enkelt inte han förstod vad jag pratade om vid första kontakt. Så
11 svar · 2,8k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] Det finns en tråd om ett 100 år gammalt trägolv som fått en ny bräda...... Ett tegeltak kan också behöva lite nya pannor, och det ser ju nya ut ett tag, men efter några år har de hunnit ikapp
16 svar · 4,6k läst
DanielPinjegård
DanielPinjegård: [citat] 26e april 2017 publicerade Rooftech AB foto på ett avslutat projekt. Finns på fb. Visserligen lite på avstånd men ger en bild av utseendet.
13 svar · 4,2k läst
B
Beppo77: [citat] Ja, att det är dyrare än betong är klart. Men det känns som en ganska liten kostnadsökning i det stora hela jfrt med vad totalen är när det blir så mycket snyggare. Tips på bra återförsäljare?
2 svar · 812 läst
nino
nino: Kolla upp företaget noga, många skojare i farten
2 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, det är lite märkligt, för jag upplever det som en riktigt genial konstruktion! Vår hus byggdes 2010, vi flyttade in oktober 2010 och gjorde bara lite inredningsjobb. Och vindsvåningen (38° taklutning) på ca 70 kvm mellan stödbenen till kattvindarna, var torr och fin, och alltid några grader varmare än utetemperaturen. Den blev mest förråd, men också ett enkelt gästrum
8 svar · 13,5k läst
garvin
garvin: http://www.hagmans.se/sv/tak/plat-tak/
3 svar · 3,8k läst
·
T
Takläggare: [citat] Tror din takläggare tänker på bandfalsad plåt, då lägger man papp med lägre fasad kant, anledning för att bandfalsad på är är en mjukplåt, lättare att bearbeta, vika/falsa osv. Klickfals är en hård plåt, du kan även lägga den över glesreglar på cc400 och du kan gå på taket utan att den kommer lämna märken efter reglarna, därför helt onödigt med en falsad dyrare
3 svar · 4,1k läst
F
Fred vom Jupiter: 70-talstakstolar är inte så snygga, inte som 1800-talsbjälkar i en takvåning i Gamla Stan. Därför är det nog inte ett bra alternativ att behålla takstolarna. Bättre då att ersätta dem med en nockbalk i limträ som på din skiss. Problemet är då att det blir dyrare och krångligare. Det finns några trådar här på ByggaHus med bilder.
2 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Något att tänka på i sammanhanget är att det kan vara så att dimensioner på takstolar, balkar, bärande väggar under etc. inte är gjord för den extra tyngd som det blir när vinden förvandlas till ett förråd.
1 svar · 3,3k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: Hade kunnat gå att göra bättre . Men rent funktionellt inga problem
1 svar · 2,5k läst
·
B
byggankan: [citat] Blev det något med det där? Jag går i samma tankar för vårt hus med att bygga sovloft till barnrummen (med hantverkare, jag kan ingenting).
3 svar · 12,5k läst
·
W
Woody Bonz: [citat] Ser ut som min vind på ett Borohus från 87 ?! Funderat på att bara isolera för att göra ett sovloft. Då isolera på befintliga balkar. Ungarna behöver inte stå, bara sova. Kan man isolera som vinden ser ut nu?
2 svar · 4,9k läst
·
F
Fransyskans: Har läst redan ganska mycket, hittar bra information om bytte från självdrag till FTX, men vi har redan FX. Så det skulle bli isf att komplettera med tilluftsventilation. Har tyävrr inte hittat någon ämne om det. Vet inte ens om det är möjligt...
2 svar · 3,1k läst
B
Bjötte: [citat] Yes
11 svar · 6,7k läst
·
B
11 svar · 6,7k läst
·
H
Hannosk: Hej Jag har köpt ett stenhus från 1923 som behöver lite omsorg bla i taket på nedervåningen där det uppstått sprickor. Frågan gäller hur jag ska gå tillväga för att åtgärda dessa? [bild] [bild] #innertak #puts #sprickor #20-tal
0 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.