Vi lade om vårt papptak för sex år sedan och nu i år har fyra större blåsor utvecklats i pappen. Blir det så när det är väldigt varmt? Har det kommit in fukt? Det finns inga synliga skador. Taket är lagt av ett riktigt företag. Är det troligt att de lägger sig? Man ser upphöjningen under järnröret.
Den nya pappen är lagd på den gamla, oklart vilken av pappen som blåst upp sig.
Tacksam för att tips och idéer.
Vänligen Eva
Den nya pappen är lagd på den gamla, oklart vilken av pappen som blåst upp sig.
Tacksam för att tips och idéer.
Vänligen Eva
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 421 inlägg
Det är i princip helt omöjligt att få spända luftblåsor i den nya pappen så är det inte vatten som ligger där under(väldigt enkelt att känna skillnaden) så kan jag nästan garantera att det är under det gamla och att du alltid har haft dom.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 421 inlägg
N Nova2021 skrev:
Inget fel att ringa ett proffs men att ta reda på om det är luft eller vatten klarar du av om du vågar gå upp på taket. Det går inte att ta fel på om man känner med handen eller t o m bara av att stampa lite med foten.
Nu har jag varit uppe på taket, det känner inte som vatten, mer stumt. Tack för detta!Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 421 inlägg
Enda sättet att lösa det då är att skära upp pappen, skära sönder blåsan och sedan svetsa igen med en ny bit papp.N Nova2021 skrev:
Jag ser inga direkta fördelar med att göra det jobbet men inte heller några direkta nackdelar. (förutom din tid och dina pengar såklart)
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 421 inlägg
Det stämmer.N Nova2021 skrev:
För övrigt gillar jag inte att dom struntade i plåtar runt skorstenen och ventilationen, ser inte särskilt proffsigt ut och motskarven uppåt är definitivt ett sånt ställe jag skulle kolla noga årligen. Har sett flera exempel på liknande lösningar här men det är en genväg jag aldrig skulle vara beredd att försvara mot en kund i alla fall.
Klicka här för att svara