Hur "grundreglar" man på eterniten, dvs i "vågdalen". Vissa säger 12x45 mm och andra 45x45.
 
Kanske beror på vilken typ av vågighet det är.
45 x45 låter som det vettigaste.

Som ja uppfattat det är det inte längre en ok lösning att låta eterniten va kvar.
Pga att det som brukar flagna på undersidan innehåller asbest.
 
  • Gilla
Kent R
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Kanske beror på vilken typ av vågighet det är.
45 x45 låter som det vettigaste.

Som ja uppfattat det är det inte längre en ok lösning att låta eterniten va kvar.
Pga att det som brukar flagna på undersidan innehåller asbest.
Så vitt jag vet finns det inga krav på att ta bort eternit tak/väggar.
 
Alf Abrahamsson Alf Abrahamsson skrev:
Så vitt jag vet finns det inga krav på att ta bort eternit tak/väggar.
Så här står det på arbetsmiljöverket, det ska bort om det inte används.
"Det betyder att man inte har någon skyldighet enligt lag att ta bort byggnadsmaterial som innehåller asbestfibrer så länge som byggnadsmaterialet används. Man får alltså ha kvar och använda byggnadsmaterialet tills det slutförvaras eller tas ur bruk. Till exempel eternitskivor får alltså sitta kvar på huset tills de tas ur bruk vid till exempel rivning eller byte av fasadmaterial. "
 
Är det inte gött och bli av med det också?
Ja tänker iaf ta bort mitt när det är dags.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Är det inte gött och bli av med det också?
Ja tänker iaf ta bort mitt när det är dags.
Ja, bort med skiten.
När jag la om taket för några år sen åkte eterniten ner, inte en chans att jag vill bygga in det.
Det är nog nojigt nu, hur är det inte om 20år tex.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.