Tak & Vind
justusandersson: 3 Det var inte priset jag tänkte på i första hand utan att de kommer att stjäla mer utrymme med extra snedsträvor mm. 4 Dåligt monterade takfönster utan riktig plåtbeklädning kan vålla stor skada. 5 Klokt Borde inte kräva bygglov utanför detaljplan. Det blir en begränsad utökning av boaren.
TommyNykvist: [citat] Jag frågade min kontrollansvarig om detta när jag byggde, och hans svar var att brädfodringen skulle gå ända upp mot plasten, under förutsättning att man har gaveln ventilerad i bägge ändar av bygget. Jag lät underbrädan gå hela vägen upp, och i liv med lockbrädan la jag en liggande bräda mellan varje takstol. Då blev det enkelt att spika lockbrädor då man slipper ta ur
salkin85: Går avloppsventilationen ut på taket, så inte någon har sågat av den och lämnat den på vinden..
SusLind: Vi har ca 100m2 fiber cement pannor som vi skulle vilja bli av med. Finns det någon som handlar med begagnat takmaterial i fiber cement. Tacksam för tips
Kandel: [citat] Redigerar att takbyte göra själv av släkt och vänner och givetvis någon med erfarenhet
Jonas Nielsen 74: [citat] Fast det var inte det du ville ha :(
klimt: [citat] Det spelar ingen roll i praktiken, men det finns knappast någon möjlighet att få detta som ett ersättningsbart fel enligt Jordabalken, kallas ofta ”dolt fel” i dagligt tal. Ni kan googla på Jordabalken och läsa mer. För ett så här gammalt tak kan man tyvärr förvänta sig fel, vilket gör att det inte blir ersättningsbart. Men även om så vore är det ett gammalt tak som
Håbbe01: Obehandlat, legat på taket i tio år nu, ser i princip nytt ut. Lite mossa på ebdel utsatta, ställen men det lossnar förr eller senare av sig själv. Fågelband ett tips att inte glömma, annars blir det fågelhotell
mexitegel: Långsidan ska sättas parallellt med fönstren, dvs så du får ljusinsläppet längs med kortsidan på gipsskivan. Har man fönster i flera riktningar får man bestämma sig :D.
Stubborn: Anlitade en tak firma för en hel tak renovering och tilläggsisolering. Vi började i december (inte så smart) med överenskommelsen att använda ROT-avdrag från 2020/21. Nu är vi mitt i mars, jobbet är inte klart och jag är väldig skeptisk att allt arbete har utförts fackmässigt. Jag har ingen kompetens inom takarbeten och skulle vara glad för all konstruktiv respons. Bild 1.
United states: [citat] [bild] jag har 100 eternitskruv om någon behöver
Fadi H: Hej, Är ganska färsk inom detta, så ha tålamod med mig. Vi bor i en vindsvåning med etage i en bostadsrätt som byggts 1911. Den totala takhöjden till nok är ca 5,9m och fördelningen är ca 3.5m på undervåning och 2,2m på övervåningen (mellanbjälklaget är ca 20 cm). För att optimera ytan på övervåningen vill vi nu undersöka om det är möjligt att sänka takhöjden på
RoffeJ: Bör vara minst 25x38 bärläkt. Ströläkten ska sitta Max 600 från varandra. Kan vara så att takläggarna snålat med spikningen av råspontluckorna mot takstol. Många slarvar med spikningen i varje bräda bara för att dessa sitter ihop
Rickard.: Bilder hjälper alltid i sånna här trådar. Har du tur är det ett en timmes fix av en takläggare så kan du vänta 10 år till med resten.
Henningelvis: [citat] Vi har en liknande kallvind. Jag reglade upp med 90×45 eller 120×45 (minns inte exakt) tvärs mot åsarna för att komma upp ovanför isoleringen. Sedan golvspån på det. Jag lade bara golv i mitten och byggde en sarg runt för att sakerna inte ska råka glida ned i isoleringen. Vi har resväskor, julgran och en del kläder i vakuuumpåsar och plastlådor med lock däruppe. Fungerar
Magnus E K: Ett soltak måste väl vara ett tak där man kan sitta och sola sig? Varmt, ljust och trevligt. Ett svenskt tak med solceller blir istället ett svart hål som suger i sig resurser, till att börja med för samhället i stort och så småningom även för den enskilde ägaren.
justusandersson: Det är bättre att limproffsen här svarar på den sista frågan. Jag skulle gissa att vanligt konstruktionslim går bra.
LPD: Stort tack för era synpunkter. Det verkar vara en svår avvägning att konstruera luftspalter eftersom vi i ryggåskonstruktionen inte kan reglera luftflödet i den som av naturen kommer variera mycket från dag till dag över året som Takläggare skriver. Som jag tolkar Takläggare ska jag alltså följa snickarens råd att montera mögelstoppers uppe vid nock i varje takfack. Hittade dock
pellenorrlands: [citat] Är nog bara fuktig luft. Syns inga tecken på mögel. Inga svarta prickar eller något på materialet. Där finns ingen plastfolie under isoleringen .
Kenny S: [citat] Tack för att du tagit dig tid att lägga ut allt. Tänk- och Läsvärt!
plåtrickard: [citat] Törs jag inte svara på, men det borde hänga på isoleringen
Riala: [citat] Tack för skissen. Det där ser dock ut som att du har en öppen isolerad vind om jag inte är helt fel ute. Jag hade tänkt låta det vara öppet till nock eftersom jag har ett loft också. Men principen blir kanske den samma som på bilden ändå?
Bom53: Hej, stort tack för bra inspel, tips och förslag. Ska försöka kolla infodringen noga nästa gång jag är i stugan. Pattex finns på tub också, men tål som sagt inte lika hög temperatur som Biltemas silikon.
jonte59: Ett Plannja Regaltak som börjat få rostfläckar vid kanten ner till nästa panna
Tonytwist: Okej, ja snön försvinner väl förhoppningsvis under dagen så man kan se. Det avlånga är en öppning till vad jag gissar är någon form av ventilationsutrymme/luftspalt eller liknande? Just den öppningen sitter ca 1,5 meter bredvid röret. Det finns ytterligare hål längre bort men där finns åtminstone ingen snö vad jag kan se
Mullberf: Hmm, det där kan ju funka, hade bara tänkt på utvändig balksko och det blev inge bra. Blir det sämre bäring eller liknande som att lägga takbalken ovanpå?