Hej.
Gjorde om taket på vår stuga för drygt 10 år sedan. Ny spont, underlags- och ytpapp.
Nu har pappen spruckit längst en hel våd på en sida av taket, samt vid takfoten på samma sida. Det har kommit fuktfläckar i innertaket, så underlagspappen måste också vara kass.
Hur fixar jag detta på bästa sätt? Har redan "lagat" med takmassa en gång, men det höll bara något år.
Resten av taket ser fortfarande jättefint ut så vill helst göra så litet ingrepp som möjligt.
Funderade på om man kunde byta enbart de två dåliga våderna, men det går nog inte då dom är överlappade av våderna från dom andra sidorna av taket.

Hur hade ni gjort?
Sprucket takpapp på stugtak med lagning av takmassa längs en våd och vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad takpapp med sprickor och uppvikning längs våd på stugtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Vill du fortsätta med liknande papp så får du nog göra om hela den drabbade sidan. Passa på och gör rätt där så slipper du få sprickan vid takfoten igen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vill du fortsätta med liknande papp så får du nog göra om hela den drabbade sidan. Passa på och gör rätt där så slipper du få sprickan vid takfoten igen.
Vet inte hur jag kan göra detta utan att påverka dom andra sidorna. Sidorna är vikta över varandra i hörnen. Likadant på andra sidan.

Dum fråga, men hur gör jag rätt?

Av takets fyra sidor så är det bara på ena sidan detta hänt. Sjukt irriterande. :(
 
sysmali
Hade liknande problem på en stuga. Slutade att jag la ny papp ovanpå den gamla. Kan det vara ett alternativ? Åtminstone på den drabbade sidan av taket.
 
Rickard.
T Tsaaek skrev:
Vet inte hur jag kan göra detta utan att påverka dom andra sidorna. Sidorna är vikta över varandra i hörnen. Likadant på andra sidan.

Dum fråga, men hur gör jag rätt?

Av takets fyra sidor så är det bara på ena sidan detta hänt. Sjukt irriterande. :(
Du lägger bara på ett varv papp ovanpå den sidan likadant som du gjorde när du la det och går över en lämplig bit över valmingarna och nocken. I princip exakt som du redan gjort en gång fast då på dom andra sidorna.

Rätt är med en fotplåt såklart, kolla montageanvisningen på tex mataki självtäck eller Trebolit glaciär.

Det har troligtvis spruckit sådär för att du just där av någon anledning fått större rörelser än vad den gamla pappen klarat av.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.