Hej.
Gjorde om taket på vår stuga för drygt 10 år sedan. Ny spont, underlags- och ytpapp.
Nu har pappen spruckit längst en hel våd på en sida av taket, samt vid takfoten på samma sida. Det har kommit fuktfläckar i innertaket, så underlagspappen måste också vara kass.
Hur fixar jag detta på bästa sätt? Har redan "lagat" med takmassa en gång, men det höll bara något år.
Resten av taket ser fortfarande jättefint ut så vill helst göra så litet ingrepp som möjligt.
Funderade på om man kunde byta enbart de två dåliga våderna, men det går nog inte då dom är överlappade av våderna från dom andra sidorna av taket.
Hur hade ni gjort?
Gjorde om taket på vår stuga för drygt 10 år sedan. Ny spont, underlags- och ytpapp.
Nu har pappen spruckit längst en hel våd på en sida av taket, samt vid takfoten på samma sida. Det har kommit fuktfläckar i innertaket, så underlagspappen måste också vara kass.
Hur fixar jag detta på bästa sätt? Har redan "lagat" med takmassa en gång, men det höll bara något år.
Resten av taket ser fortfarande jättefint ut så vill helst göra så litet ingrepp som möjligt.
Funderade på om man kunde byta enbart de två dåliga våderna, men det går nog inte då dom är överlappade av våderna från dom andra sidorna av taket.
Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur jag kan göra detta utan att påverka dom andra sidorna. Sidorna är vikta över varandra i hörnen. Likadant på andra sidan.Rickard.ag skrev:
Dum fråga, men hur gör jag rätt?
Av takets fyra sidor så är det bara på ena sidan detta hänt. Sjukt irriterande.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Du lägger bara på ett varv papp ovanpå den sidan likadant som du gjorde när du la det och går över en lämplig bit över valmingarna och nocken. I princip exakt som du redan gjort en gång fast då på dom andra sidorna.T Tsaaek skrev:
Rätt är med en fotplåt såklart, kolla montageanvisningen på tex mataki självtäck eller Trebolit glaciär.
Det har troligtvis spruckit sådär för att du just där av någon anledning fått större rörelser än vad den gamla pappen klarat av.
Klicka här för att svara