Tak & Vind
Totte_S: Problem som alltså kan uppstå är om du isolerar mer och behåller pappen. Då får du flera ångtäta skikt i konstruktionen och då kommer du sannolikt att få fuktproblem över tid. Om du bara bygger nytt tak så får du en stor luftspalt och det är inget problem så länge du ser till att den är ventilerad för att undvika stillastående, fuktig luft.
carrera86: Jag lade båda skarvarna över den bärande väggen, blev kanon!
Mojo89: [citat] Ja, precis! Vad bra att det inte släppte igenom lukt. Ska kolla upp vad det är för isolering
Husåhem: Pratade med en firma som säljer plåt och förläggning blir så att man kör med hela längder där man står på läkten och böjer sig över för att skruva. Blir nytt plåttak från Kami, typ plegel, eller likvärdigt. Tittar nu på två alternativ: -Byta plåttak med bibehållet undertak (ersätter endast board och isolering där det behövs). -lägger nytt plåttak på befintligt plåttak.
Rickard.: Sen vill jag tillägga att om du ska täcka väldigt stora ytor med solceller så kanske man kan fundera om det är smartast att fortsätta med betongpannor men det finns ju mycket annat att tänka på innan man gör det valet.
lassebrun: En uppklippt ”pelarborr” och 2st slangklämmor. Så man gjorde på avgassystemet förr i tiden :)
Kolsyraatom: [citat] Tack för svar! Hur limmar man på bästa sätt? Tänker på de takrosetterna i plast, kan för mycket lim skada taket eller är det bara att limma på som vanligt? Tack för hjälpen!!
Elnovis: Vad finns det för fabrikat när det gäller hängrännor och stuprör och vilka fabrikat är bäst?
helgestahill: De kommer att byta hela plåttaket. Återkommer när det är fixat.
Loobo: [citat] Om det ska utföras enl AMA ska ståndskivan upp 300mm på vägg bakom panel oavsett om det är bandtäckning eller ståndskiva över tegel. Är det ståndskiva över tegel ska även underbeslag användas, det ska ligga på papp och dras upp med överkant 100mm över UNDERKANT vertikala delen på ståndskivan.
Danne213: Om man behöver behandla något för mögel innan man ens gjort det så är det inte rätt byggt! Du har en liknande uppbyggnad av tak som jag. Det har fungerat sen -78 Jag kommer inte ändra något nämnvärt. Du får börja underifrån och se om du kan använda av tät eller difföppen lösning ovanpå taket.
Samir_88: Vill tillägga att mina väggar är uppbyggda så spont plast gipsskiva
fixaochtrixa: Hej, har nyligen köpt radhus. På vinden har några masonitskivor släppt. Bifogar bild på det. Skivorna verkar vara fastklämda mellan takstolarna och bärläkt så är svårt att byta så att det blir likadant. Dock är det lagt nytt tak på gammalt plåtttak, så som jag uppfattar det behövs inte masinotskivorna. Bifogar även vad besiktningsmannen har skrivit i protokollet. Som jag
mhoglund: [citat] Det är sån plåt som sitter i dagsläget och det ser helt ok ut. Inget man ser från marken heller eftersom det är 4 meter till takfot och 8 m till nock. Att det ska vara fint är inte prio, jag behöver vindskivor som täcker pannorna bättre och med drivhake. Men tack för ett välmenat tips! :)
plåtrickard: https://hyrminmaskin.se/jlg-x15j-plus-hyra-larvbandslift/
Jostejoogar: [citat] Du har nog rätt att det inte var helt torrt när det monterades. Så det är bara att foga och måla. Tack för svar!
mikethebik: [citat] Förvånar mig att han inte använde verktyget på "brandinspektören, aka byråkratkungen" istället
Timmertupp: Hela långsidan av vårt hus är förgylld med en balkong med tak. Jättemysigt! Men på grund av det enorma takutsprånget är det mörkt inne jämt... Så jag har funderat på att ta bort kallvinden över en del av huset, öppna till nock och sätta i ett par takfönster. Taket måste ändå bytas och det har vi tänkt göra själva till stor del. Är lagom händig men ingen snickare direkt. :p
chokonanana: Tack för svar! Bild 3 ovan är under arbetets gång. (Plåtslagarens bild). Det trä som är synligt är vårt innertak. Jag bifogar fler bilder. Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut i lådan. Bild 1 nedan: Grannens skorstensgenomföring (så såg det ut hos oss innan åtgärd) Bild 2 nedan: Lådan framifrån. Bild 3 nedan: En till bild på innertaket (sett ovanifrån) innan lådan
Åsa Lund: Instämmer! ABSOLUT INTE högtryck. Lägg tillbaka pannorna och behandla med Grön Fri efteråt.
Måke: Hej, ska lägga råspont ovan spåntak, och funderar om det räcker att regla med 70x34 mm längst takstolarna, eller om man bör ha 45 mm luftspallt? Vill helst att det ska bygga så lite som möjligt.
Esund: Hej, Vi är på gång att byta tak på vårt timmerhus ifrån 1915. Vi har idag mycket isbildning på taket som vi vill bli av med. Detta tror vi beror på att man fyllt tak ovan kattvindor samt vindsutrymme med spån som ligger direkt mot undertaket. Dels att det är otillräckligt med isolering och dels att det är utfört utan luftspalt till vindsutrymmet. För att lösa denna problematik så
hahnson: Hej när vi la om tak på våra kedjehus där vi bodde förut så gick vi ihop flera stycken och på så sätt fick vi väldigt mycket lägre pris än om vi köpt alla för sig så det kan vara värt att kolla taken på husen runt om om de är bytta redan eller inte , om ej så finns möjligheten att sondera intresse , vi som gick ihop fick priser om ca 40% lägre än vad de som inte hakade på
-Martin-: [citat] Kanske skulle förtydligat att det bara är de två sneda stöttorna som ska bort. Blir en V-stötta som ska bort således... ;) Var nog ute och cyklade när jag tänkte att överarmen behöver förstärkas. Limträbalk och vägg på undervåningen räcker nog gott och väl för att att ta upp krafterna från taket... Då är det ju som du är inne på att ta upp sidokrafter som skulle
Rickard.: [citat] Nej det bör man inte. Ibland är det snyggare om det är samma och ibland inte.