P
P_T_K: Har en läckande vinkelränna i fritidshuset som måste fixas men önskar få veta hur det bör se ut. - Spontat underlag - Ränndalsplåt (V-formad med liten vikt kant om ca 15mm utmed långsidorna) - Papp som går ut en bit på plåten men som är bubblig och fladdrig.... - Läkt som "häger" ut över ränndalen en bit men som nu har ruttnat - Tegelpannor som är slarvigt gjort och som inte
0 svar · 1,3k läst
useless
useless: I stort sett. Träfiberskivor brukar ligga runt 0,038 W/m*K och den bästa mineralullen ligger lite lägre, men det har nog ingen praktiskt betydelse.
6 svar · 3,0k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är svårt att argumentera mot din verklighet men att den mikroskopiska mängd fukt som teoretiskt kan ventileras ut genom en dålig papp (skulle måsta vara riktigt dålig) skulle vara det som gör skillnaden tror jag bara inte på. Ett annat takmaterial som reflekterar bort mer av solens värme eller inte kan lagra lika mycket värme eller helt enkelt ett längre avstånd/bättre
12 svar · 1,9k läst
R
Rambotrollet: Vi flyttade in i vårt hus förra året,1,5 plan ryggåstak med kallvind från 80-tal. Vi anade vid inflytt vissa märken längs med södra gaveln på kallvind men dessa var inte så framträdande. Dessa märktes tyvärr inte vid genomgång av besiktning och senare besiktning av skada i gipsskiva/läkt då vinden var belamrad med diverse bråte längs med gaveln. Efter hösten/vintern så tycker
0 svar · 1,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Går det bara att få tag på dom pannor som behövs kan det inte vara något som helst problem att laga lokalt. Er vind ser så pass fräsch ut att det känns väldigt omotiverat att göra några stora åtgärder och att skotta eller suga bort allt spån och försöka klippa och klistra med ångspärr är ett väldigt stort jobb och troligt helt omotiverat. Det viktigaste är att det är så
5 svar · 2,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Tror inte en sekund att det är godkänt ur montagebeskrivningen,AMA eller något annat relevant för dig men det betyder inte heller att det inte kommer att funka. Det bildas nästan ingen kondens under slätplåt och läcker plåten brukar det hitta genom pappen oavsett. Det är då min erfarenhet men jag är inte heller en plåtslagare så jag går aldrig på plåttak som inte läcker, och då
3 svar · 2,2k läst
·
amatör-Kalle
amatör-Kalle: Murphys lag..... Naturligtvis blev det en takplåt för lite när vi nu lagt tak på friggebod och sjöbod. Och det verkar uteslutande vara beställningsgrejer som inte finns på lager. Så jag testar här. Söker alltså en vanlig takplåt Plannja Trend 475, svart. Minst 1,6 m lång. Gärna i Stockholmsområdet (eller däromkring).
0 svar · 1,9k läst
·
B
behedwin: [citat] De spikade den.
2 svar · 1,2k läst
T
TheGame: [citat] Tur att det inte blivigt värre då. Men dumt att utmana.
12 svar · 8,2k läst
·
V
Ventfråga: [citat] Stort tack!
14 svar · 4,9k läst
·
GordonStewart
GordonStewart: Bor i ett hus från 2015 (flyttade in förra året) och har haft lite problem med hängrännorna. Det som är/varit bekymret är att det vid regn eller nu när snön smälter rinner fel och att det droppar från takfotsbrädan och från undersidan av hängrännan. De hade tagit en del stryk av snön året innan vi flyttade in och jag tyckte mig lyckats få till dem rätt okej efter att jag bytte
0 svar · 3,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det är väldigt ovanligt med råspont och 45x70 bärläkt. Normalt används det bara utan råspont med max cc 120cm på takstolarna. 2 st 100mm ska räcka om du nu ska ha det så.
1 svar · 2,5k läst
D
D-Lundmark: [citat] skillnaden ligger i om repet är fäst fram eller bak på selen, de flesta fallskydd är gjorda för att fästas i ryggögglan på selen och då kan det gå illa om man väl faller och ej får hjälp. Kan man fästa repet frampå selen är den lite mer ivägen när man jobbar men då kan man sitta ganska länge i selen vid ett fall. Detta då blodflödet i benen ej blockeras.
31 svar · 16,4k läst
·
O
olabil: [citat] Ok, jag tror jag chansar. Hittar inget i byggormer eller (direkt) i monteringsanvisningar om att det skulle vara formellt fel. Snyggt plåttak förresten, jag var säker på att det var tegel :)
8 svar · 9,5k läst
·
Noramasen
Noramasen: Kommer du att byta pannor så kanske det ingår även byte av papp och läkt. Då kommer det förmodligen att läktas med dagens standardmått på tjocklek vilket medför att det kommer att bli trångt mellan tegel och plåt och därmed eventuellt ett byte av angränsande plåt är nödvändigt. Annars så behålls måtten på läkten så bör det gå bra, ifall man är försiktig med att hantera
1 svar · 1,5k läst
B
Bartec: Ok. Tack för svaret. Knapertena från sektion B ser ut att finnas på vinden i alla fall. Ser dock inget "inbilat upplag" enligt sektion D när jag kikar på vinden. Kan ju ha varit så att snickrarna var tvungna att frångå konstruktionsritningen när de byggde takkupan. Bifogar en lite bättre bild på de två 45x220 reglarna. Här ser man tydligt att en av dem blivit kapad eftersom den
19 svar · 2,1k läst
·
E
Elnovis: Eftersom vi funderar på att lägga Benders Carisma på vårt hus så blev jag lite orolig över alla negativa kommentarer. Jag skrev till Benders och detta var det svar jag fick. Benders Carisma fungerar utmärkt om man följer alla läggningsinstruktioner med ventilation, papp och fotplåt mm. De fall som har varit har man inte följt dessa. Carisman har överlappet på sin lägsta punkt och
2 svar · 1,5k läst
E
Elnovis: Eftersom vi funderar på att lägga Benders Carisma på vårt hus så blev jag lite orolig över alla negativa kommentarer. Jag skrev till Benders och detta var det svar jag fick. Benders Carisma fungerar utmärkt om man följer alla läggningsinstruktioner med ventilation, papp och fotplåt mm. De fall som har varit har man inte följt dessa. Carisman har överlappet på sin lägsta punkt och
2 svar · 1,7k läst
·
E
Elnovis: [citat] Lite så känner jag med. Blev faktiskt besviken över Benders svar. Det lugnade inte mig speciellt mycket.
18 svar · 5,7k läst
O
order66: [citat] ah super, tusen tack! Kanske därför jag inte hittade så mycket om det! Tack!
4 svar · 2,4k läst
Å
Åkesson: Tack för alla tankar och tips så här långt. Det är inte aktuellt att sätta ett nytt tak ovanpå eterniten, mina funderingar gäller om jag ska spara taket som det är eller byta. De flesta av er här i tråden verkar rekommendera ett byte. Vilket jag också lutar åt då särskilt södersidan är spröd av ålder. Tyvärr blir det svårt för mig att själv ta ner taket, måste nog köpa
7 svar · 16,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns kemiska medel, tex bensaltensid som man sprutar på taket, mossan dör med tiden, behöver underhållas, helst förebyggande. här är en tråd i ämnet, https://www.byggahus.se/forum/threads/mossa-pa-tak-bensaltensid.114555/
1 svar · 3,8k läst
·
Noramasen
Noramasen: Instämmer med "guggen" helt och hållet men med undantag av att ifall plåten är på väg att säga upp sig. Förmodligen har du ett hus med mer än sadeltak och ett antal "hinder" så att valet då var falsat plåttak var förmodligen ett klokt val och ska då få fortsätta vara det. Att byta ner sig ett maximalt till ett fusktegel är det sämsta du kan utsätta huset för. Hur hade du
3 svar · 2,3k läst
J
Jezperse: [citat] Nej, det är en synvilla från bilderna.
3 svar · 3,3k läst
·
H
huggan: Det krävs lika mycket ventilation för ett betongpannetak som ett papptak. Så med andra ord har du inte haft det innan och vinden ser bra ut behöver du det inte efter du gör ett papptak istället.
1 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Du ska ha tillluft/uteluften in i sovrum inte Frånluft. Stäng ventilerna i sovrum och ta upp nya i yttervägg eller fönsterkarm.
4 svar · 2,2k läst
1977bjorn
1977bjorn: Då blev ena sidan klar idag. En fundering. Jag tänkte låta krönplåten gå ner 8-10 centimeter på sidan. Mest för att få taket att se lite mindre ut. Skruvar man både uppifrån och på sidan då? I så fall, växelvis eller parvis?
8 svar · 12,4k läst
·
H
hellohello: [citat] Låter som mer än mina 150 kvadrat då. Min bottenplatta är ca 90 kvm 1,5 planshus med rätt brant lutning. Hade varit intressant att jämföra kvadratmeterpriset.
9 svar · 6,1k läst
King Average
King Average: Mina smällar la sig efter två sommrar. Tredje sommaren hörde man bara något enstaka pistolskott. Skönt i jämförelse med världskriget som var innan. Idag hör jag aldrig något.
7 svar · 4,8k läst
J
jailolous: Det var ingen kondens utan läckage från fönstren. Åtgärdat med taktätningsmassa.
2 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.