Tak & Vind
sepani: Det är sannolikt inte mellan plåt o skorsten utan mellan pannor och plåt. Och vid extremt regn. Ska upp dit till helgen o kolla närmare och ta fler bilder. Är oxo på gång med takbyte, sannolikt nästa år.
Rickard.: [citat] Ett knep som du kanske inte kommer se proffsen använda men som är bra och framförallt väldigt enkelt är oscillerande multimaskin med ett bra halvmåneblad (smaksak). Jag köpte min för att kapa plåt som redan är monterad på tex vägg men det är en jäkla problemlösare så den används till lite allt möjligt ;)
justusandersson: Bortsett från lite knarr ska det inte vara något problem.
martin7805: [citat] det trodde jag först men det var inte segt utan kändes bara fuktigt
AXS: Vad är under råsponten? Är det öppet skulle jag inte vara överdrivet orolig efter att ha torkat någon dag eller två. Är ju ändå inte bästa tiden på året för att torka ur trä.
Pumabjörnen: [citat] Inga problem, kul att kunna vara till hjälp! därför forumet finns till:D. Lycka till!
chrisj: Hej, Upptäckte igår att det är rätt mycket påväxt av mögel på råspånt i vinden. Vårt hus är till hälften byggt 1923, en fjärdedel 1980, och en fjärdedel 2010. Vinden på alla delar sitter ihop. I delen från 1923 är jag inte övertygat att det finns fukt/ångspärr, men det finns tjock lager av spån/torv/skitmaterial (plus lite mineralull uppepå). I 80tals och 2010 tals delar
thatkrille: [citat] [citat] Hm ok. Jo, det stämmer väl. Är tre olika huskroppar som byggts ihop kan man säga. Så det har varit lite olika nivåer att jobba med. Men dom har byggt upp med reglar under råsponten så att nivån ska vara jämn över hela huset.
Mercyinyou: [citat] Hej! Vi kontaktade firman som hjälpt oss med tilläggsisoleringen för ett återbesök och lät dom ge oss förslag på åtgärd. Efter okulär besiktning och konstaterat problemet fick vi svaret att luftspalten ner till takfoten såg ok ut och att problemet är all fukt som kommer nerifrån boytan. Detta avhjälps genom en ovk eller liknande. Helt enkelt ser till att få till bättre
Persson90: Enklast är att ringa kommunen och fråga. Beror lite på var du bor.
Rickard.: Jag menade typ https://www.plannja.se/konsument/produkter/tillbehor/tatningsband/tatningsband-detaljer/universal-34uni45_17823 Om det passar eller inte beror på hur hög profil plåten har, plannjas tar upp till 45mm.
Andersast: Och så en bild skickad från grannarna igår. Hade blåst tydligen. :cry: Blir till att åka till stugan i morgon och köra motorsåg. [bild]
Dowser4711: Om det regnar in genom pappen så behöver du se över ditt tak. Pappen ska hålla tätt mot vatten, teglet är mer för att skydda mot det värsta slitaget.
Oldboy: Det ser ut som att det skulle kunna vara under ströläkten som det läcker. Kan bli lite meckigt att komma åt, men det visar sig när du flyttat några pannor.
surris: [citat] Jaa denna lösning är bättre!
Rickard.: Då låter papp som ett bra val om vi får anta att papp i det här fallet är ett skarvsvetsad papp monterad av en riktig takläggare och inte klistervarianten som finns i bygghandeln.
Pin: 2. Håll koll på taket varje år. Sedan 1 inte 3 Du kan kanske få bort lite mossa och smuts själv. Jag ägnade några timmar med stålborste och kvast på taket för flera år sedan. Det blev lite snyggare, kanske höll lite längre men sedan blev det en läcka och jag märkte att läkten var helt kass på flera ställen och då lät jag byta taket.
Carl Winkler: [citat] OK! Tack för svar. Känns som att svar kan bero på vem man frågar också. Inklädd skorsten kanske är att föredra om man inte eldar allt för ofta i den?
Mansson84: Tror det är för att det kan bli kondens under ytpappen. Finns kanske andra anledningar också som tex om man svetsar skarvarna med brännare så är risken större att råspont en tar fyr
MagicFingers: är det inte en massa spottar i taket? kan inte vara så svårt att "ta bort" och titta om man ser något därigenom...
atomlab: [citat] Ute i Nacka och jobbar i Länna
Bigfoot: Nu har det som bekant regnat mycket...tyvärr har det börjat droppa även inomhus. Det letar sig in någonstans vid skorstenen. Min teori är att det läcker in upptill mellan skorstenspipan och takhuven. Det är en rund skorsten i stål. Takhuven är också rund längst upp och runt sitter det ett stålband som går att spänna. Det är en glipa på någon mm mellan skorsten och huv och det ser
Moa.L: [citat] Nej, det är bara grå häftmassa som jag satte upp stjärnorna med - den vita tog slut :D
VärhultsVargen: Ah, synd. I mitt fall måste röret ner eftersom bjälkarna den står på har blivit dåliga av regn. Jag får fundera vidare på en lösning.
Moa.L: [bild] [bild] [bild] Upptäckte för ett tag sen att innertaket i vårt sovrum såg ut att svikta, men det har sett likadant ut i snart två år så har inte tänkt mer på det. Igår såg jag plötsligt att det nu sviktar betänkligt, och jag är rädd att det helt plötsligt släpper helt. När jag känner på de två plattor som sviktar känns det ”mjukt”, men jag har inte kunnat känna
Rickard.: [citat] Det låter väl klokt ;) Jag tycker 380 låter som ett smart val så mitt tips blir att du går in på Matakis hemsida och läser på så får du en bild av vad den klarar av och inte. Att lägga direkt på sticketaket skulle såklart inte vara enligt någon montageanvisning men jag vet inte om det är bättre eller sämre än frihängande och det beslutet tas kanske bäst på plats efter
Lifeofabewbie: [citat] Aha, ja är nog vindskiva då. Den är på "sidan" och lutande/gavel. Låter rimligt att den kanske krympt, den är nog väldigt gammal. Tack för svaret, ska ha detta i åtanke. :)