Hej, vi har snart byggt färdigt huset och vi tänkte beställa solceller. Jag behöver hjälp med att beräkna takytan.

Huset är 13.3 meter långt och 9.1 meter brett, takvinkeln är 34 grader. Kan någon hjälpa mig?

Varje taksida är 5,5 meter lång om man bara tittar från husbredden på 9,1 m. Du har väl takutsprång både på gavlarna och långsidorna?
Så min. takyta är 2 x 5,5 x 13,3 = 146 kvm.

Jag vill gärna veta hur man räkna fram bredden på ena taksidan. Förutom att jag vill veta hela takytan så vill jag även veta HUR man räknar taksidan med hänsyn till takvinkeln

Joe Lahoud Joe Lahoud skrev:
Jag vill gärna veta hur man räkna fram bredden på ena taksidan. Förutom att jag vill veta hela takytan så vill jag även veta HUR man räknar taksidan med hänsyn till takvinkeln
Det var ju inte det du frågade....
cos vinkeln = närliggande katet / hypotenusan.
I ditt fall; cos 34 = 4,55 / x.

Ibland kommer följdfrågan senare än tänkt tack för din hjälp

Gavelhöjden blir tanV x B (4,55m) = 0,67 x 4,55= 3,07m
Takbredd=roten ur (4,55 x 4,55) x (3,07 x 3,07) = 5,49m
Area= b x L = 13,3m x 5,49 = 73m2 (Hela 146m2)

Joe Lahoud Joe Lahoud skrev:
Jag förmodar att du vet hur man räknar ut arean av en rektangel, så det du undrar på är hur man räknar ut taksidans längd när man vet husets bredd och takvinkeln.

Det är halva husets bredd dividerat med cosinus för takvinkeln. I ditt fall 4,55/cos 34⁰ = 5,49.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.