Hej,
Jag har en ventilationshuv till köksfläkten som sitter nära gaveln.
För att frigöra max plats för kommande solceller tänker jag flytta utblåset till gaveln och sen är ventilationshuven gammal.
Så kommer då få ett hål i taket, taket byttes 2015 så ganska nytt.
Tänker att jag får skära upp lite runt hålet och lägga i råspont.
Lägga på takmassa på befintligt, dit med en ganska mycket större bit papp av samma sort som ligger där, kanske spika fast det och sen ett varv med takmassa över.
Sen komplettera med läkt och pannor.
Är det rätt sätt att göra det?
Någon bra typ av takmassa?
Jag har en ventilationshuv till köksfläkten som sitter nära gaveln.
För att frigöra max plats för kommande solceller tänker jag flytta utblåset till gaveln och sen är ventilationshuven gammal.
Så kommer då få ett hål i taket, taket byttes 2015 så ganska nytt.
Tänker att jag får skära upp lite runt hålet och lägga i råspont.
Lägga på takmassa på befintligt, dit med en ganska mycket större bit papp av samma sort som ligger där, kanske spika fast det och sen ett varv med takmassa över.
Sen komplettera med läkt och pannor.
Är det rätt sätt att göra det?
Någon bra typ av takmassa?
Borde kanske tala om att jag har denna papp https://tjb.se/takpapp/underlagsduk/yep-700
Lite mer frågor 
Nu har jag ännu inte lyft på några pannor etc utan förbereder för att det ska bli snöfria och mildare dagar.
1. Hur viktigt är det att använda samma papp som ligger där idag dvs SUPERTAK TJB YEP 700 som nästan bara finns på ByggMax och bara som online/beställning dvs 199 kr i frakt -eller- funkar det likabra med annan mer tillgänglig papp? Vilken typ bör det då vara?
2. Är det att rekommendera att skära bort en hel våd och ersätta som @Anderscurl skriver?
3. Om det olyckligtvis är så att röret går mitt i en våd-skarv eller nära, funkar det att göra som nedan bilder eller bör man ta två hela våder?
Förbereda
Lägga papp
Nu har jag ännu inte lyft på några pannor etc utan förbereder för att det ska bli snöfria och mildare dagar.
1. Hur viktigt är det att använda samma papp som ligger där idag dvs SUPERTAK TJB YEP 700 som nästan bara finns på ByggMax och bara som online/beställning dvs 199 kr i frakt -eller- funkar det likabra med annan mer tillgänglig papp? Vilken typ bör det då vara?
2. Är det att rekommendera att skära bort en hel våd och ersätta som @Anderscurl skriver?
3. Om det olyckligtvis är så att röret går mitt i en våd-skarv eller nära, funkar det att göra som nedan bilder eller bör man ta två hela våder?
Förbereda
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägga papp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Du behöver inte ta bort en hel våd. Det viktiga är bara att du får bra överlapp åt rätt håll både i ovankant och underkant. Även åt sidorna. Precis som du visar i bilderna. Tror inte det kan spela någon som helst roll om du skulle använda ett annat märke av underlagspapp, bara du får till bra överlapp.
Klicka här för att svara
