Viktor.J Viktor.J skrev:
Fast den informationen kom ju fram pga att 12mm ströläkt ifrågasattes.
Ja, men även efter att TS informerat om att taket går ihop med grannens så fortsätter man skriva att det måste vara 25mm.
På ett radhus eller kedjehus så måste man förhålla sig till angränsande taks konstruktion om de är ihopbyggda.

D doubleH skrev:
Ja, men även efter att TS informerat om att taket går ihop med grannens så fortsätter man skriva att det måste vara 25mm.
På ett radhus eller kedjehus så måste man förhålla sig till angränsande taks konstruktion om de är ihopbyggda.
Eller så sätter man 25 överallt utom sista mot grannen. Den skillnaden syns i princip inte. Man fasar ut övergången...

• Gilla
hekke och 1 till
  • Laddar…
T
TS kan inte du bara fråga varför de lagt 12mm ströläkt så slipper diskussionen här bli för fantasifull ;)

• Gilla
Stubai
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
TS kan inte du bara fråga varför de lagt 12mm ströläkt så slipper diskussionen här bli för fantasifull ;)
Haha, känns lite som att det är utanför min kontroll nu. Tråden alltså.:rofl:

• Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte vara sån men 10mm ströläkt gav vattenläcka i vårt tak efter knappt tio år. Men då fanns också två andra faktorer: ett stort trä som släppte bös ner under pannorna samt läckage uppe runt skorstensbeslaget. Men det som hände var solklart. Vatten rann ner för taket och fastnade i de högar av skit som satt under ströläkten och tog sig till sist in på vinden med mögel och röta som följd. Mitt råd är att ha koll! Upp och lyft på pannor varje år för att kolla läget.

J Jäven skrev:
Jag vill inte vara sån men 10mm ströläkt gav vattenläcka i vårt tak efter knappt tio år. Men då fanns också två andra faktorer: ett stort trä som släppte bös ner under pannorna samt läckage uppe runt skorstensbeslaget. Men det som hände var solklart. Vatten rann ner för taket och fastnade i de högar av skit som satt under ströläkten och tog sig till sist in på vinden med mögel och röta som följd. Mitt råd är att ha koll! Upp och lyft på pannor varje år för att kolla läget.
Tusen tack för tips!

D doubleH skrev:
Läser man hela tråden innan man ifrågasätter användandet av 12mm strö istället för 25mm så framkommer det att "att taket går ihop med grannens".
Om man inte vill riva upp o lägga om även grannens tak så är det just 12mm strö som gäller...
Det var länge sedan man slutade med 12 mm ströläkt, titta i AMA Hus så står det 25x38 mm (nu vid sågning godkänner man 23x36) men vad viktigare är just det man nämner ovan om luftning av taket under pannorna och då bör man följa vad panntillverkarna skriver i sina montageanvisningar, dvs 25 + 25 mm (strö och bär) och får då en luftning på 50 mm. Kan tyckas liten skillnad men panntillverkarna lämnar en frostskyddsgaranti på sina pannor och hamnar man iläge om garantianspråk, ja då kan du vara säker på att tillverkaren kontrollerar att man följt montageanvisningarna.
Detta borde en takentreprenör känna till, om han är kompetent förståss.

Om sedan grannens tak är lagt med den lägre läkten ska entreprenören inte per automatik välja den, utan i så fall göra en markering mellan taken med t.ex en plåtavtäckning.
Titta och läs i offerten, skriver de att de följer montageanvisningar eller mökjligen AMA, är det bara att hålla inne pengar.
Kan vara bra att låta en besiktningsman se över arbetet också då det inte handlar om att det ser bra ut, det viktigaste syns nämligen inte utanpå.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
K KVC skrev:
ok, tack för info. Men om de har använt 12mm, vad innebär det? Om det tidigare var ok med 12mm så kanske det inte är någon fara? Eller ska jag be dem göra om allt de hittills gjort? :surprised:
Tror generellt att om du "förlänger ett tak" på bredden och det är lagt med 12mm och du ej skall byta det befintliga taket kan du använda. Dock brukar jag säga att varför inte byta allt när man ändå håller på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.