Mitt uterumstak av kanalplast släpper i profilen vid kraftig blåst. Dock bara 1 av 4 skivor men alltid samma. Det är den yttersta som släpper och dom andra 3 ligger helt stilla. Det är inglasat så det borde inte komma in så mycket luft. Känns som det suger upp skivan utifrån. Någon som vet hur man kan åtgjärda detta problem ?

Vad säger leverantören av plasttaket?

S s97danl skrev:
S s97danl skrev:
S s97danl skrev:
S s97danl skrev:
B Björn Isaksson2 skrev:
Mitt uterumstak av kanalplast släpper i profilen vid kraftig blåst. Dock bara 1 av 4 skivor men alltid samma. Det är den yttersta som släpper och dom andra 3 ligger helt stilla. Det är inglasat så det borde inte komma in så mycket luft. Känns som det suger upp skivan utifrån. Någon som vet hur man kan åtgjärda detta problem ?
S s97danl skrev:
B Björn Isaksson2 skrev:
B Björn Isaksson2 skrev:

B Björn Isaksson2 skrev:
Det var ca 15 årssedan det byggdes, så där finns inget att hämta

Rickard.
Åtgärden måste väl vara att försöka sätta fast det bättre, bilder skulle säkert hjälpa kreativiteten för forumets problemlösare.

Orkar inte gå in på detalj hur det funkar men ytterkanterna av platta tak får ofta sugande krafter rakt uppåt då luften åker över, fick se den den effekten med mina egna ögon en gång när en lastpall fick för sig att lyftas upp i luften för att sedan kastas nån meter innan den kraschade ner i taket igen.

Rickard. Rickard. skrev:
Åtgärden måste väl vara att försöka sätta fast det bättre, bilder skulle säkert hjälpa kreativiteten för forumets problemlösare.

Orkar inte gå in på detalj hur det funkar men ytterkanterna av platta tak får ofta sugande krafter rakt uppåt då luften åker över, fick se den den effekten med mina egna ögon en gång när en lastpall fick för sig att lyftas upp i luften för att sedan kastas nån meter innan den kraschade ner i taket igen.
Taket funkar enligt samma princip som en flygplansvinge. Trollas bort genom att låta det blåsa lika mycket under som över takytan (dålig idé) eller fästa taket så att den uppåtriktade kraften kan hanteras av takytan (bättre idé).

Rst123 Rst123 skrev:
Taket funkar enligt samma princip som en flygplansvinge. Trollas bort genom att låta det blåsa lika mycket under som över takytan (dålig idé) eller fästa taket så att den uppåtriktade kraften kan hanteras av takytan (bättre idé).
Tycker det låter som en toppen ide..
iu

Eller så kan man se till så att luften inte rör sig snabbt över ytan. Som Rst123 skriver så blir det undertryck. Lufttrycket i varje punkt kan ses som en summa av statiskt tryck och dynamiskt tryck. OM det dynamiska ökar (luften rör sig snabbt över ytan) så sjunker det statiska trycket och ytan sugs uppåt. På en flygplansvinge är sträckan på ovansidan längre än på undersidan så luften för sig snabbare där (och vingen lyfts).

Såå, om du kan förhindra att luften rör sig snabbt över taket minskar suget. Kanske en kant runt om som förstör fritt blås?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.